Ukazało się Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 lipca 2017 r. w sprawie ramowych statutów: publicznej placówki kształcenia ustawicznego, publicznej placówki kształcenia praktycznego oraz publicznego ośrodka dokształcania i doskonalenia zawodowego (Dz. U. poz. 1451), które wejdzie w życie z dniem 1 września 2017 r.
Zgodnie z art. 368 pkt 4 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 60 z późn. zm.) z dniem wejścia w życie wyżej wymienionego rozporządzenia traci moc rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 13 czerwca 2003 r. w sprawie ramowych statutów: publicznego centrum kształcenia ustawicznego, publicznego ośrodka dokształcania i doskonalenia zawodowego oraz publicznego centrum kształcenia praktycznego (Dz. U. Nr 132, poz. 1226).
Podstawowym zadaniem wynikającym z § 3 nowego rozporządzenia jest dostosowanie statutów tych placówek do wymogów określonych w rozporządzeniu. Termin dostosowania statutów upływa z dniem 30 listopada 2017 r.
Z treści rozporządzenia wynika, że w stosunku do: centrum kształcenia ustawicznego, centrum kształcenia praktycznego oraz ośrodka dokształcania i doskonalenia zawodowego rada pedagogiczna jest obowiązana przygotować nowelizację statutu i projekt zmian przedłożyć radzie tych placówek. W przypadku, gdy w placówkach nie działają rady placówek, zgodnie z art. 82 ust. 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 59 z późn. zm.) rada pedagogiczna przygotowuje projekt zmian i uchwala te zmiany (uchwała rady pedagogicznej w sprawie nowelizacji statutu).
Celem przygotowania zmian w statucie należy dokonać analizy porównawczej ramowych statutów, np. „ramowego statutu publicznej placówki kształcenia ustawicznego” (nowe rozporządzenie) i „ramowego statutu publicznego centrum kształcenia ustawicznego” (rozporządzenie dotychczasowe).
Z analizy porównawczej wynika, że zakres zapisów statutowych zasadniczo określa te same zagadnienia z wyjątkiem:
- określenia celów i zadań centrum wynikających z przepisów prawa (poprzednio nie wskazano takiego warunku),
- obowiązku wskazania organów centrum oraz ich szczegółowych kompetencji,
- organizacji biblioteki centrum (poprzednio szczegółowej organizacji biblioteki) i zadania nauczyciela bibliotekarza, zgodnie z potrzebami centrum,
- rodzaje nagród dla słuchaczy i warunki przyznawania tych nagród (poprzednio tylko rodzaje nagród),
- szczegółowych zasad rekrutacji słuchaczy do szkół wchodzących w skład centrum, z uwzględnieniem odrębnych przepisów, które nie są wymagane, gdyż zasady rekrutacji określają przepisy Rozdziału 6 ustawy Prawo oświatowe.
W związku z powyższym statut należy z obowiązku ustawowego znowelizować co najmniej w zakresie wskazanym wyżej oraz w zakresie potrzeb wynikających z doświadczeń własnych. W przypadku zapisów dotyczących szczegółowych zasad rekrutacji należy je uchylić lub zastąpić zapisem informacyjnym, np. „Zasady, kryteria i tryb przyjmowania słuchaczy do szkoły (…..) określają przepisy ustawy Prawo oświatowe”.
W przypadku zapisów dotyczących szkół wchodzących w skład centrum zmiany należy dokonać z zastosowaniem przepisów art. 98 ustawy Prawo oświatowe, a w przypadku szkoły branżowej I stopnia powstałej z przekształcenia zasadniczej szkoły zawodowej, rada pedagogiczna jest obowiązana przygotować nowy statut (statut branżowej szkoły I stopnia), który będzie zawierał zapisy dotyczące zasadniczej szkoły zawodowej. Przygotowany statut branżowej szkoły I stopnia należy przedłożyć organowi prowadzącemu, celem nadania tego statutu.
Stary |
Nowy |
Nazwa centrum, w tym:
· numer porządkowy wyrażony cyfrą arabską, · imię centrum, · oznaczenie siedziby |
Nazwa centrum w tym:
· numer porządkowy wyrażony cyfrą arabską, · imię centrum, · nazwę miejscowości, w której ma siedzibę centrum |
Nazwa filii | Nazwa filii |
Cele i zadania centrum | Cele i zadania centrum wynikające z przepisów prawa |
Sposób wykonywania zadań, z uwzględnieniem współdziałania ze szkołami i innymi podmiotami, na rzecz którym centrum wykonuje zadania lub z którymi współpracuje | Sposób wykonywania zadań, z uwzględnieniem współdziałania ze szkołami i innymi podmiotami, na rzecz którym centrum wykonuje zadania lub z którymi współpracuje |
Szczegółowe kompetencje organów | Organy centrum oraz ich szczegółowe kompetencje |
Zasady współdziałania organów centrum oraz sposób rozwiązywania sporów między organami | Zasady współdziałania organów centrum oraz sposób rozwiązywania sporów między organami |
Określenie spraw, w których rada pedagogiczna, wykonując zadania rady centrum, zasięga opinii samorządu słuchaczy | Określenie spraw, w których rada pedagogiczna, wykonując zadania rady centrum, zasięga opinii samorządu słuchaczy |
Organizacja centrum, z uwzględnieniem możliwości tworzenia pracowni, laboratoriów, warsztatów i innych komórek organizacyjnych | Organizacja centrum, z uwzględnieniem możliwości tworzenia pracowni, laboratoriów, warsztatów i innych komórek organizacyjnych |
Szczegółowa organizacja biblioteki centrum i zadania nauczyciela bibliotekarza, zgodnie z potrzebami centrum | Organizacja biblioteki centrum i zadania nauczyciela bibliotekarza, zgodnie z potrzebami centrum |
Warunki korzystania z biblioteki przez uczniów, słuchaczy, młodocianych pracowników, nauczycieli i innych pracowników centrum, a także przez inne osoby | Warunki korzystania z biblioteki przez uczniów, słuchaczy, młodocianych pracowników, nauczycieli i innych pracowników centrum, a także przez inne osoby |
Informacja o arkuszu organizacji centrum | Informacja o arkuszu organizacji centrum |
Zakres zadań nauczycieli i innych pracowników | Zakres zadań nauczycieli i innych pracowników |
Stanowiska kierownicze i zadania osób pełniących te funkcje | Stanowiska kierownicze i zadania osób pełniących te funkcje |
Rodzaje nagród i kar stosowanych wobec słuchaczy oraz tryb odwoływania się od kary | Rodzaje nagród i warunki ich przyznawania słuchaczom |
Rodzaje kar stosowanych wobec słuchaczy oraz tryb odwoływania się od kary | |
Prawa słuchaczy, z uwzględnieniem trybu składania skarg w przypadku naruszenia praw słuchacza | Prawa słuchaczy, z uwzględnieniem trybu składania skarg w przypadku naruszenia praw słuchacza |
Obowiązki słuchacza | Obowiązki słuchacza |
Przypadki w których rada pedagogiczna może podjąć uchwałę upoważaniającą dyrektora centrum do skreślenia słuchacz z listy słuchaczy | Przypadki w których rada pedagogiczna może podjąć uchwałę upoważaniającą dyrektora centrum do skreślenia słuchacz z listy słuchaczy |
Warunki pobytu w centrum zapewniające słuchaczy z list słuchaczy | Warunki pobytu w centrum zapewniające słuchaczy z list słuchaczy |
Szczegółowe zasady rekrutacji słuchaczy do szkół wchodzących w skład centrum, z uwzględnieniem odrębnych przepisów | |
W odniesieniu do szkół wchodzących w skład centrum uwzględnia się przepisy ramowego statutu odpowiedniego typu szkoły publicznej | W odniesieniu do szkół wchodzących w skład centrum uwzględnia się przepisy ramowego statutu odpowiedniego typu szkoły publicznej |
Inne: używanie pieczęci urzędowej, prowadzenie i przechowywanie dokumentacji, zasady gospodarki finansowej | Inne: używanie pieczęci urzędowej, prowadzenie i przechowywanie dokumentacji, zasady gospodarki finansowej |