27 lutego 2018

Tornistry

Szanowni Państwo
Dyrektorzy szkół, Nauczyciele i Rodzice,

Od lat toczy się w Polsce dyskusja i batalia o lekkie tornistry. W większości szkół dzieci mają szafki, a tam, gdzie nie ma indywidualnych szafek dla każdego ucznia, są wyznaczone miejsca, gdzie klasy mogą zostawić swoje rzeczy. Powszechną praktyką stało się przechowywanie w szkołach butów do przebrania, butów do lekcji w-f, pomocy do lekcji plastyki, techniki, czy atlasów. Największy problem stanowią podręczniki. Jeśli uczniowie zostawiają je w szkole, to nie mają z czego uczyć się w domu. Podręczniki od I klasy szkoły podstawowej do III klasy gimnazjum są bezpłatne dla Rodziców. Wielu Rodziców mówi, że chętnie zapłacą za drugi komplet książek, aby tylko dzieci nie nosiły podręczników, a miały je i w szkole i w domu. Zastanówmy się razem, czy faktycznie nie zrezygnować z noszenia w tornistrach podręczników, bez konieczności zakupu drugiego kompletu. Po wielu rozmowach z nauczycielami, a także z członkami Koalicji dla Bezpieczeństwa Dzieci i Młodzieży doszliśmy do wniosku, że w większości przedmiotów możemy zrezygnować z korzystania podręczników w szkole i potraktować je jako pomoc do nauki w domu. Nauczyciel w szkole dysponuje najczęściej tablicą multimedialną, niektóre podręczniki są w formie e-booków. Poza tym nauczyciel może tak poprowadzić lekcje, że podręcznik nie jest mu potrzebny.

Szanowni Państwo
Dyrektorzy szkół i Nauczyciele,

Proszę, zrezygnujcie Państwo z korzystania podczas lekcji z podręczników tam, gdzie jest to możliwe. Oczywiście rozumiem, że są przedmioty, gdzie praca z książką jest niezbędna, ale niech to będą przedmioty nieliczne, np. język polski, czy języki obce. W ich przypadku możliwe jest też informowanie uczniów o potrzebie przyniesienia podręcznika na następną lekcję, w konkretnym dniu.

Tornistry można „odchudzić” także poprzez rezygnację z przeróżnych dodatkowych pomocy, jak chociażby zeszytów ćwiczeń wydawanych w tzw. boxach przez wydawnictwa. Myślę, że najwyższa pora zostawić te „gotowce”, które wymagały od ucznia jedynie pewnych uzupełnień. Zwykły zeszyt w miękkiej oprawie, np. 60-kartkowy, daje dużo więcej możliwości zapełnienia go treścią, tak przez nauczyciela, jak i ucznia. Korzyści będzie wiele więcej. Po pierwsze uczniowie będą mieli szansę formułować na piśmie swoje myśli w dowolnej długości, bez ograniczenia się do jednej linijki, a po drugie nabędą cenną w dorosłym życiu umiejętność sporządzania notatek.

Teraz czas na prośby do Rodziców.

Szanowni Rodzice!

Proszę, sprawdzajcie Państwo, co dzieci noszą w tornistrach. Często są to rzeczy niepotrzebne, ciężkie i zajmujące dużo miejsca. Zebrane doświadczenie pokazuje, że w tornistrach uczniów znajdują się butelki z częściowo wypitymi napojami, gadżety, zbędne w danym dniu stroje do lekcji w-f, niewyjmowane tygodniami przedmioty, które nie są wymagane przez szkoły, a nawet zwykłe śmieci.

Szanowni Państwo – Dyrektorzy, Nauczyciele i Rodzice,

Koalicja dla Bezpieczeństwa Dzieci i Młodzieży, jeśli ma przynieść pożądane efekty, musi być naszym wspólnym działaniem! To przecież nam wszystkim zależy, aby dzieci były zdrowe i radosne. Krzywe kręgosłupy i inne problemy zdrowotne biorą się często z dźwigania przez dzieci ciężarów ponad siły.

Uczyńmy pierwszy krok i razem zafundujmy dzieciom lekkie tornistry.

Ileż przyjemniej będzie nam dorosłym patrzeć na uśmiechnięte twarze dzieci biegających z lekkimi plecakami zamiast na zmęczone, często małe osóbki, ciągnące ciężkie tornistry, niekiedy na kółkach jak wózki na zakupy.

Wierzę, że podejmiecie Państwo konkretne działania i raz na zawsze problem ciężkich tornistrów zostanie zamknięty.

Zachęcam Państwa do dyskusji na stronie Koalicji dla Bezpieczeństwa Dzieci i Młodzieży https://www.facebook.com/koalicjabezpiecznedziecko

 

Barbara Nowak
Małopolski Kurator Oświaty