7 sierpnia 2025

Delegatura w Nowym Sączu

Imię i nazwisko Stanowisko Telefon
Stanisław Szudek dyrektor 18 540 22 17
Beata Basiaga specjalista/sekretariat 18 540 23 87
Sebastian Bielak starszy wizytator 18 540 23 11
Renata Czop wizytator 18 540 23 06
Kazimierz Gargula starszy wizytator 18 540 23 11
Olga Grodzicka-Kubacka specjalista 18 540 24 17
Bożena Kuźma specjalista/archiwum 18 540 24 11
Jolanta Legutko starszy wizytator 18 540 24 16
Małgorzata Lenartowicz starszy wizytator 18 540 23 04
Dariusz Leśniak starszy wizytator 18 540 24 18
Anna Pawlikowska-Wójcicka starszy wizytator 18 540 24 18
Grażyna Prusak-Burdacka starszy wizytator 18 540 23 11
Marta Sarota starszy wizytator 18 540 23 86
Karolina Stawiarska specjalista 18 540 24 11
Jolanta Tarka wizytator 18 540 24 14
Włodzimierz Waląg starszy wizytator 18 540 23 06
Edyta Wąchała wizytator 18 540 24 14
Monika Wrońska starszy wizytator 18 540 24 16
Barbara Zając starszy wizytator 18 540 24 16
Robert Zelek wizytator 18 540 24 18

Do zadań Delegatury w Nowym Sączu należy:

  • realizowanie zadań i sprawowanie nadzoru pedagogicznego nad publicznymi i niepublicznymi:
    • przedszkolami w tym: specjalnymi, integracyjnymi, z oddziałami specjalnymi lub integracyjnymi, a także innymi formy wychowania przedszkolnego,
    • szkołami podstawowymi w tym: z oddziałami przedszkolnymi, dwujęzycznymi, sportowymi i mistrzostwa sportowego, szkołami podstawowymi sportowymi i mistrzostwa sportowego specjalnymi, integracyjnymi, z oddziałami integracyjnymi, specjalnymi przysposabiającymi do pracy,
    • szkołami ponadpodstawowymi w tym: dwujęzycznymi, z oddziałami przygotowania wojskowego, sportowymi i mistrzostwa sportowego, sportowymi, mistrzostwa sportowego, specjalnymi, integracyjnymi, z oddziałami integracyjnymi, specjalnymi przysposabiającymi do pracy,
    • poradniami psychologiczno-pedagogicznymi,
    • specjalnymi ośrodkami szkolno-wychowawczymi, specjalnymi ośrodkami wychowawczymi dla dzieci i młodzieży wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki, metod pracy i wychowania, ośrodkami rewalidacyjno-wychowawczymi;
    • placówkami oświatowo-wychowawczymi,
    • placówkami kształcenia ustawicznego oraz centrami kształcenia zawodowego,
    • placówkami artystycznymi,
    • młodzieżowymi ośrodkami wychowawczymi oraz młodzieżowymi ośrodkami socjoterapii,
    • placówkami zapewniającymi opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania;
  • przeprowadzanie oceny stanu przestrzegania przepisów prawa dotyczących działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej w trybie kontroli planowych i doraźnych;
  • nadzorowanie dyrektorów w zakresie realizacji orzeczeń publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych i innych poradni specjalistycznych dotyczących kierowania uczniów do kształcenia specjalnego lub indywidualnego nauczania;
  • nadzorowanie działań w zakresie zapewnienia uczniom, rodzicom i nauczycielom specjalistycznego doradztwa psychologiczno-pedagogicznego;
  • nadzorowanie działań w zakresie realizacji programów wspierających pracę wychowawczą, opiekuńczą i rewalidacyjną w nadzorowanych w oddziale jednostkach oświatowych;
  • rozpatrywanie zastrzeżeń dyrektorów do wyników kontroli;
  • kontrolowanie działań dyrektorów w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy;
  • prowadzenie spraw związanych z dokonywaniem oceny pracy dyrektorów;
  • prowadzenie spraw związanych z wnioskowaniem do dyrektorów o dokonanie oceny pracy nauczycieli;
  • rozpatrywanie skarg i wniosków oraz petycji dotyczących nadzorowanych w oddziale jednostek oświatowych;
  • gromadzenie informacji o wynikach sprawowanego nadzoru pedagogicznego, wynikach egzaminów zewnętrznych, przeprowadzanie analiz tych wyników oraz formułowanie wniosków dotyczących jakości pracy nadzorowanych w oddziale jednostkach oświatowych w celu zapewnienia wysokiej jakości organizacji procesów kształcenia, wychowania i opieki oraz ich efektów;
  • prowadzenie postępowań, w tym sporządzanie decyzji administracyjnych dotyczących:
    • usunięcia uchybień polegających na prowadzeniu przez nadzorowaną w oddziale jednostkę oświatową lub organ prowadzący, działalności z naruszeniem przepisów ustawy – Prawo oświatowe lub ustawy o systemie oświaty albo rozporządzeń wydanych na ich podstawie,
    • przeniesienia ucznia podlegającego obowiązkowi szkolnemu do innej szkoły na wniosek dyrektora szkoły
    • uchylenia uchwał rad pedagogicznych w przypadku stwierdzenia ich niezgodności z przepisami prawa,
    • uchylenia statutu albo niektórych jego postanowień, jeżeli są sprzeczne z prawem;
  • prowadzenie postępowań administracyjnych w trybie odwoławczym od decyzji dyrektorów szkół o skreśleniu uczniów objętych obowiązkiem nauki z listy uczniów oraz prowadzenie ewidencji tych decyzji;
  • opiniowanie wniosków o utworzenie przedszkola publicznego prowadzonego przez inny organ niż jednostka samorządu terytorialnego;
  • opiniowanie wniosków o przekształcenie przedszkola niepublicznego w przedszkole publiczne;
  • opiniowanie wniosków jednostek samorządu terytorialnego o przekształcenie lub likwidację szkoły i placówki
  • sprawdzanie spełniania przez szkoły niepubliczne o uprawnieniach szkół publicznych wymagań niezbędnych do posiadania uprawnień szkoły publicznej
  • udzielanie pomocy nadzorowanym w oddziale jednostkom oświatowym, a także nauczycielom w wykonywaniu ich zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych w zakresie:
    • udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
    • organizowania kształcenia i wspomagania rozwoju uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, realizujących obowiązek szkolny lub obowiązek nauki w szkołach ogólnodostępnych,
    • wspomaganie rozwoju ucznia zdolnego,
    • przestrzegania praw dziecka i ucznia oraz wspierania samorządności uczniowskiej,
    • organizowania, wspomagania rozwoju dzieci i uczniów, posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego,
    • edukacji dzieci cudzoziemskich oraz dzieci polskich przybywających z innych systemów edukacyjnych,
    • orientacji i doradztwa zawodowego,
    • profilaktyki społecznej i wychowania, w tym profilaktyki uzależnień oraz promowania zdrowego stylu życia, turystyki i sportu,
    • koordynacja organizacji dokształcania teoretycznego uczniów będących pracownikami młodocianymi;
  • prowadzenie spraw związanych z działalnością eksperymentalną w nadzorowanych w oddziale jednostkach oświatowych;
  • koordynacja zadań w zakresie uczestniczenia w komisjach konkursowych na stanowisko dyrektora oraz obserwacji egzaminów zewnętrznych, przez delegowanych przedstawicieli;
  • uczestniczenie w zajęciach prowadzonych przez nauczyciela początkującego oraz w pracach komisji egzaminacyjnych dla nauczycieli ubiegających się o awans;
  • inicjowanie działań szczególnie w zakresie współpracy międzynarodowej szkół, wyrównywania szans i wychowania do społeczeństwa demokratycznego, edukacji kulturalnej, zagospodarowania czasu wolnego młodzieży oraz udzielanie pomocy w nawiązywaniu kontaktów z partnerami zagranicznymi
  • współpraca z organami prowadzącymi oraz dyrektorami nadzorowanych w oddziale jednostek oświatowych w sprawach określonych w przepisach prawa, a w szczególności:
    • prowadzenie spraw związanych z opiniowaniem powołania osoby niebędącej nauczycielem na stanowisko dyrektora,
    • prowadzenie spraw związanych z powierzeniem stanowiska dyrektora oraz powierzenia stanowiska ustalonemu kandydatowi, jeśli do konkursu nie zgłosi się żaden kandydat lub w wyniku konkursu kandydat nie zostanie wyłoniony,
    • prowadzenie spraw związanych z odwołaniem ze stanowiska kierowniczego w przypadkach szczególnie uzasadnionych,
    • prowadzenie spraw związanych z rozpatrywaniem wniosków dyrektorów o ponowne ustalenie oceny pracy;
  • nadzorowanie działań w zakresie zapewnienia uczniom, rodzicom i nauczycielom specjalistycznego doradztwa psychologiczno-pedagogicznego;
  • nadzorowanie działań w zakresie realizacji programów wspierających pracę wychowawczą, opiekuńczą i rewalidacyjną w nadzorowanych w oddziale jednostkach oświatowych;
  • nadzorowanie dyrektorów w zakresie realizacji orzeczeń publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych i innych poradni specjalistycznych dotyczących kierowania dzieci do kształcenia specjalnego lub indywidualnego nauczania;
  • prowadzenie postępowań administracyjnych w trybie odwoławczym od orzeczeń publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych i innych publicznych poradni specjalistycznych dotyczących kierowania dzieci do kształcenia specjalnego i nauczania indywidualnego;
  • przygotowanie wykazu poradni psychologiczno-pedagogicznych, w których działają zespoły wydające orzeczenia i opinie dla dzieci i uczniów niesłyszących, słabosłyszących, niewidomych, słabowidzących i z autyzmem, w tym zespołem Aspergera;
  • współdziałanie z Okręgową Komisją Egzaminacyjną w zakresie przeprowadzania egzaminu zewnętrznego oraz wspomaganie działań dyrektorów i nauczycieli w tym zakresie,
  • wspomaganie rozwoju kształcenia ustawicznego;
  • nadzorowanie pracy komisji nadających tytuły kwalifikacyjne i przeprowadzających egzaminy eksternistyczne;
  • nadzorowanie zgodności placówek kształcenia ustawicznego z przepisami prawa.