7 sierpnia 2025

Delegatura w Nowym Targu

Imię i nazwisko Stanowisko Telefon
Leszek Ciężobka dyrektor 18 266 33 62
18 264 63 70
Marzena Bąk starszy wizytator 18 269 14 00
Bożena Bobak wizytator 18 269 14 09
Elżbieta Gryz wizytator 18 269 14 02
Aniela Kasiniak starszy wizytator 18 269 14 04
Dorota Słońska-Halczak starszy wizytator 18 269 14 06
Bronisław Stoch starszy wizytator 18 269 14 05
Jerzy Stodulski starszy wizytator 18 269 14 08
Barbara Sukiennik wizytator 18 269 14 07
Jadwiga Wolska wizytator 18 269 14 01

Do zadań Delegatury w Nowym Targu należy:

I. w zakresie przedszkoli, szkół specjalnych, poradni psychologiczno-pedagogicznych, placówek kształcenia specjalnego:

  • realizowanie zadań i sprawowanie nadzoru pedagogicznego nad publicznymi i niepublicznymi:
    • przedszkolami w tym: specjalnymi, integracyjnymi, z oddziałami specjalnymi lub integracyjnymi, a także innymi formy wychowania przedszkolnego,
    • szkołami podstawowymi i ponadpodstawowymi: specjalnymi, integracyjnymi, z oddziałami integracyjnymi, specjalnymi przysposabiającymi do pracy,
    • poradniami psychologiczno-pedagogicznymi,
    • specjalnymi ośrodkami szkolno-wychowawczymi, specjalnymi ośrodkami wychowawczymi dla dzieci i młodzieży wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki, metod pracy i wychowania, ośrodkami rewalidacyjno-wychowawczymi;
  • przeprowadzanie oceny stanu przestrzegania przepisów prawa dotyczących działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej w trybie kontroli planowych i doraźnych;
  • rozpatrywanie zastrzeżeń dyrektorów do wyników kontroli;
  • kontrolowanie działań dyrektorów w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy;
  • prowadzenie spraw związanych z dokonywaniem oceny pracy dyrektorów;
  • prowadzenie spraw związanych z wnioskowaniem do dyrektorów o dokonanie oceny pracy nauczycieli;
  • rozpatrywanie skarg i wniosków oraz petycji dotyczących nadzorowanych w oddziale jednostek oświatowych;
  • gromadzenie informacji o wynikach sprawowanego nadzoru pedagogicznego, wynikach egzaminów zewnętrznych, przeprowadzanie analiz tych wyników oraz formułowanie wniosków dotyczących jakości pracy nadzorowanych w oddziale jednostkach oświatowych w celu zapewnienia wysokiej jakości organizacji procesów kształcenia, wychowania i opieki oraz ich efektów;
  • prowadzenie postępowań, w tym sporządzanie decyzji administracyjnych dotyczących:
    • usunięcia uchybień polegających na prowadzeniu przez nadzorowaną w oddziale jednostkę oświatową lub organ prowadzący, działalności z naruszeniem przepisów ustawy – Prawo oświatowe lub ustawy o systemie oświaty albo rozporządzeń wydanych na ich podstawie,
    • uchylenia uchwał rad pedagogicznych w przypadku stwierdzenia ich niezgodności z przepisami prawa,
    • uchylenia statutu albo niektórych jego postanowień, jeżeli są sprzeczne z prawem;
  • opiniowanie wniosków o utworzenie przedszkola publicznego prowadzonego przez inny organ niż jednostka samorządu terytorialnego;
  • opiniowanie wniosków o przekształcenie przedszkola niepublicznego w przedszkole publiczne;
  • udzielanie pomocy nadzorowanym w oddziale jednostkom oświatowym, a także nauczycielom w wykonywaniu ich zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych w zakresie:
    • udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
    • wspomaganie rozwoju ucznia zdolnego,
    • przestrzegania praw dziecka i ucznia oraz wspierania samorządności uczniowskiej,
    • organizowania, wspomagania rozwoju dzieci i uczniów, posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego,
    • orientacji i doradztwa zawodowego,
    • profilaktyki społecznej i wychowania, w tym profilaktyki uzależnień oraz promowania zdrowego stylu życia, turystyki i sportu,
    • koordynacja organizacji dokształcania teoretycznego uczniów będących pracownikami młodocianymi,
    • edukacji dzieci cudzoziemskich oraz dzieci polskich przybywających z innych systemów edukacyjnych;
  • prowadzenie spraw związanych z działalnością eksperymentalną w nadzorowanych w oddziale jednostkach oświatowych;
  • koordynacja zadań w zakresie uczestniczenia w komisjach konkursowych na stanowisko dyrektora;
  • uczestniczenie w zajęciach prowadzonych przez nauczyciela początkującego oraz w pracach komisji egzaminacyjnych dla nauczycieli ubiegających się o awans;
  • współpraca z organami prowadzącymi oraz dyrektorami nadzorowanych w oddziale jednostek oświatowych w sprawach określonych w przepisach prawa, a w szczególności:
    • prowadzenie spraw związanych z opiniowaniem powołania osoby niebędącej nauczycielem na stanowisko dyrektora,
    • prowadzenie spraw związanych z powierzeniem stanowiska dyrektora oraz powierzenia stanowiska ustalonemu kandydatowi, jeśli do konkursu nie zgłosi się żaden kandydat lub w wyniku konkursu kandydat nie zostanie wyłoniony,
    • prowadzenie spraw związanych z odwołaniem ze stanowiska kierowniczego w przypadkach szczególnie uzasadnionych,
    • prowadzenie spraw związanych z rozpatrywaniem wniosków dyrektorów o ponowne ustalenie oceny pracy;
  • nadzorowanie działań w zakresie zapewnienia uczniom, rodzicom i nauczycielom specjalistycznego doradztwa psychologiczno-pedagogicznego;
  • nadzorowanie działań w zakresie realizacji programów wspierających pracę wychowawczą, opiekuńczą i rewalidacyjną w nadzorowanych w oddziale jednostkach oświatowych;
  • nadzorowanie dyrektorów w zakresie realizacji orzeczeń publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych i innych poradni specjalistycznych dotyczących kierowania dzieci do kształcenia specjalnego lub indywidualnego nauczania;
  • prowadzenie postępowań administracyjnych w trybie odwoławczym od orzeczeń publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych i innych publicznych poradni specjalistycznych dotyczących kierowania dzieci do kształcenia specjalnego i nauczania indywidualnego;
  • przygotowanie wykazu poradni psychologiczno-pedagogicznych, w których działają zespoły wydające orzeczenia i opinie dla dzieci i uczniów niesłyszących, słabosłyszących, niewidomych, słabowidzących i z autyzmem, w tym zespołem Aspergera;
  • współdziałanie z Okręgową Komisją Egzaminacyjną w zakresie przeprowadzania egzaminu zewnętrznego oraz wspomaganie działań dyrektorów i nauczycieli w tym zakresie.

II. w zakresie szkół podstawowych:

  • realizowanie zadań i sprawowanie nadzoru pedagogicznego nad publicznymi i niepublicznymi szkołami podstawowymi, w tym: z oddziałami przedszkolnymi, dwujęzycznymi, sportowymi i mistrzostwa sportowego, szkołami podstawowymi sportowymi i mistrzostwa sportowego;
  • przeprowadzanie w nadzorowanych w oddziale szkołach oceny stanu przestrzegania przepisów prawa dotyczących działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej w trybie kontroli planowych i doraźnych;
  • rozpatrywanie zastrzeżeń dyrektorów szkół do wyników kontroli;
  • gromadzenie informacji o wynikach sprawowanego nadzoru pedagogicznego, wynikach egzaminów zewnętrznych, przeprowadzanie analiz tych wyników oraz formułowanie wniosków dotyczących jakości pracy szkół w celu zapewnienia wysokiej jakości organizacji procesów kształcenia, wychowania i opieki oraz ich efektów;
  • kontrolowanie działań dyrektorów w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy w nadzorowanych szkołach;
  • nadzorowanie dyrektorów w zakresie realizacji orzeczeń publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych i innych poradni specjalistycznych dotyczących kierowania dzieci i uczniów do kształcenia specjalnego lub indywidualnego nauczania;
  • nadzorowanie działań w zakresie zapewnienia uczniom, rodzicom i nauczycielom specjalistycznego doradztwa psychologiczno-pedagogicznego w szkołach ogólnodostępnych;
  • nadzorowanie działań w zakresie realizacji programów wspierających pracę wychowawczą, opiekuńczą i rewalidacyjną w nadzorowanych w oddziale szkołach;
  • sprawdzanie spełniania przez szkoły niepubliczne o uprawnieniach szkół publicznych wymagań niezbędnych do posiadania uprawnień szkoły publicznej;
  • prowadzenie spraw związanych z dokonywaniem oceny pracy dyrektorów szkół nadzorowanych w oddziale;
  • prowadzenie spraw związanych z wnioskowaniem do dyrektorów szkół o dokonanie oceny pracy nauczycieli;
  • rozpatrywanie skarg i wniosków oraz petycji dotyczących publicznych i niepublicznych szkół nadzorowanych w oddziale;
  • prowadzenie postępowań, w tym sporządzanie decyzji administracyjnych dotyczących:
    • usunięcia uchybień polegających na prowadzeniu przez szkołę lub organ prowadzący działalności z naruszeniem przepisów ustawy – Prawo oświatowe lub ustawy o systemie oświaty albo rozporządzeń wydanych na ich podstawie,
    • przeniesienia ucznia podlegającego obowiązkowi szkolnemu do innej szkoły na wniosek dyrektora szkoły,
    • uchylenia uchwał rad pedagogicznych w przypadku stwierdzenia ich niezgodności z przepisami prawa,
    • uchylenia statutu szkoły albo niektórych jego postanowień, jeżeli są sprzeczne z prawem;
  • udzielanie pomocy szkołom nadzorowanym w oddziale, a także nauczycielom w wykonywaniu ich zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych w zakresie:
    • udzielania uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
    • organizowania kształcenia i wspomagania rozwoju uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, realizujących obowiązek szkolny lub obowiązek nauki w szkołach ogólnodostępnych,
    • wspomaganie rozwoju ucznia zdolnego,
    • przestrzegania praw dziecka i ucznia oraz wspierania samorządności uczniowskiej,
    • edukacji dzieci cudzoziemskich oraz dzieci polskich przybywających z innych systemów edukacyjnych,
    • orientacji i doradztwa zawodowego,
    • profilaktyki społecznej i wychowania, w tym profilaktyki uzależnień oraz promowania zdrowego stylu życia, turystyki i sportu;
  • prowadzenie spraw związanych z działalnością eksperymentalną szkół podstawowych;
  • koordynacja zadań w zakresie uczestniczenia w komisjach konkursowych na stanowisko dyrektora szkoły;
  • uczestniczenie w zajęciach prowadzonych przez nauczyciela początkującego raz w pracach komisji egzaminacyjnych dla nauczycieli ubiegających się o awans;
  • współpraca z organami prowadzącymi szkoły oraz dyrektorami szkół w sprawach określonych w przepisach prawa, a w szczególności:
    • prowadzenie spraw związanych z powierzeniem stanowiska dyrektora oraz powierzenia stanowiska ustalonemu kandydatowi, jeśli do konkursu nie zgłosi się żaden kandydat lub w wyniku konkursu kandydat nie zostanie wyłoniony,
    • prowadzenie spraw związanych z opiniowaniem powołania osoby niebędącej nauczycielem na stanowisko dyrektora,
    • prowadzenie spraw związanych z odwołaniem ze stanowiska kierowniczego w przypadkach szczególnie uzasadnionych,
    • prowadzenie spraw związanych z rozpatrywaniem wniosków dyrektorów szkół o ponowne ustalenie oceny pracy;
  • współdziałanie z Okręgową Komisją Egzaminacyjną w zakresie przeprowadzania egzaminu zewnętrznego oraz wspomaganie działań dyrektorów i nauczycieli w tym zakresie.

III. w zakresie szkół ponadpodstawowych i innych placówek:

  • realizowanie zadań i sprawowanie nadzoru pedagogicznego nad publicznymi i niepublicznymi:
    • szkołami ponadpodstawowymi, w tym: dwujęzycznymi, z oddziałami przygotowania wojskowego, sportowymi i mistrzostwa sportowego, sportowymi, mistrzostwa sportowego, rolniczymi, leśnymi, morskimi, żeglugi śródlądowej oraz rybołówstwa, artystycznymi,
    • placówkami oświatowo-wychowawczymi,
    • placówkami kształcenia ustawicznego oraz centrami kształcenia zawodowego,
    • placówkami artystycznymi,
    • młodzieżowymi ośrodkami wychowawczymi oraz młodzieżowymi ośrodkami socjoterapii,
    • placówkami zapewniającymi opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania;
  • przeprowadzanie w nadzorowanych w oddziale jednostkach oświatowych oceny stanu przestrzegania przepisów prawa dotyczących działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej w trybie kontroli planowych i doraźnych;
  • nadzorowanie dyrektorów w zakresie realizacji orzeczeń publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych i innych poradni specjalistycznych dotyczących kierowania uczniów do kształcenia specjalnego lub indywidualnego nauczania;
  • nadzorowanie działań w zakresie zapewnienia uczniom, rodzicom i nauczycielom specjalistycznego doradztwa psychologiczno-pedagogicznego;
  • nadzorowanie działań w zakresie realizacji programów wspierających pracę wychowawczą, opiekuńczą i rewalidacyjną w nadzorowanych w oddziale jednostkach oświatowych;
  • rozpatrywanie zastrzeżeń dyrektorów nadzorowanych jednostek do wyników kontroli;
  • gromadzenie informacji o wynikach sprawowanego nadzoru pedagogicznego, wynikach egzaminów zewnętrznych, w tym egzaminu maturalnego, przeprowadzanie analiz tych wyników oraz formułowanie wniosków dotyczących jakości pracy szkół w celu zapewnienia wysokiej jakości organizacji procesów kształcenia, wychowania i opieki oraz ich efektów;
  • kontrolowanie działań dyrektorów w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy w nadzorowanych w oddziale jednostkach oświatowych;
  • sprawdzanie spełniania przez szkoły niepubliczne o uprawnieniach szkół publicznych wymagań niezbędnych do posiadania uprawnień szkoły publicznej;
  • prowadzenie spraw związanych z dokonywaniem oceny pracy dyrektorów;
  • prowadzenie spraw związanych z wnioskowaniem do dyrektorów nadzorowanych w oddziale jednostkach oświatowych o dokonanie oceny pracy nauczycieli;
  • rozpatrywanie skarg i wniosków oraz petycji dotyczących nadzorowanych w oddziale jednostek oświatowych;
  • prowadzenie postępowań, w tym sporządzanie decyzji administracyjnych dotyczących:
    • usunięcia uchybień polegających na prowadzeniu przez nadzorowaną w oddziale jednostkę oświatową lub organ prowadzący działalności z naruszeniem przepisów ustawy – Prawo oświatowe lub ustawy o systemie oświaty albo rozporządzeń wydanych na ich podstawie,
    • uchylenia uchwał rad pedagogicznych w przypadku stwierdzenia ich niezgodności z przepisami prawa,
    • uchylenia statutu szkoły albo niektórych jego postanowień, jeżeli są sprzeczne z prawem;
  • prowadzenie postępowań administracyjnych w trybie odwoławczym od decyzji dyrektorów szkół o skreśleniu uczniów objętych obowiązkiem nauki z listy uczniów oraz prowadzenie ewidencji tych decyzji;
  • udzielanie pomocy szkołom i placówkom, a także nauczycielom w wykonywaniu ich zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych w zakresie:
    • udzielania uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
    • organizowania kształcenia i wspomagania rozwoju uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, realizujących obowiązek szkolny lub obowiązek nauki w szkołach ogólnodostępnych,
    • wspomaganie rozwoju ucznia zdolnego,
    • przestrzegania praw ucznia oraz wspierania samorządności uczniowskiej,
    • edukacji dzieci cudzoziemskich oraz dzieci polskich przybywających z innych systemów edukacyjnych,
    • orientacji i doradztwa zawodowego,
    • profilaktyki społecznej i wychowania, w tym profilaktyki uzależnień oraz promowania zdrowego stylu życia, turystyki i sportu;
  • prowadzenie spraw związanych z działalnością eksperymentalną szkół ponadpodstawowych oraz jednostek kształcenia pozaszkolnego;
  • koordynacja zadań w zakresie uczestniczenia w komisjach konkursowych na stanowisko dyrektora oraz obserwacji egzaminów zewnętrznych, w tym egzaminu maturalnego przez delegowanych przedstawicieli;
  • uczestniczenie w zajęciach prowadzonych przez nauczyciela początkującego oraz w pracach komisji egzaminacyjnych dla nauczycieli ubiegających się o awans;
  • inicjowanie działań szczególnie w zakresie współpracy międzynarodowej szkół, wyrównywania szans i wychowania do społeczeństwa demokratycznego, edukacji kulturalnej, zagospodarowania czasu wolnego młodzieży oraz udzielanie pomocy w nawiązywaniu kontaktów z partnerami zagranicznymi;
  • współpraca z organami prowadzącymi oraz dyrektorami szkół ponadpodstawowych oraz jednostek kształcenia pozaszkolnego w sprawach określonych w przepisach prawa, a w szczególności:
    • prowadzenie spraw związanych z powierzeniem stanowiska dyrektora oraz powierzenia stanowiska ustalonemu kandydatowi, jeśli do konkursu nie zgłosi się żaden kandydat lub w wyniku konkursu kandydat nie zostanie wyłoniony,
    • prowadzenie spraw związanych z opiniowaniem powołania osoby niebędącej nauczycielem na stanowisko dyrektora,
    • prowadzenie spraw związanych z odwołaniem ze stanowiska kierowniczego w przypadkach szczególnie uzasadnionych,
    • prowadzenie spraw związanych z rozpatrywaniem wniosków dyrektorów szkół i placówek o ponowne ustalenie oceny pracy;
  • ustalenie terminów i zasad rekrutacji do szkół ponadpodstawowych;
  • współdziałanie z Okręgową Komisją Egzaminacyjną w zakresie przeprowadzania egzaminu maturalnego i zawodowego oraz wspomaganie działań dyrektorów szkół i nauczycieli w tym zakresie;
  • sprawdzanie spełniania przez szkoły niepubliczne o uprawnieniach szkół publicznych wymagań niezbędnych do posiadania uprawnień szkoły publicznej;
  • opiniowanie wniosków jednostek samorządu terytorialnego o przekształcenie lub likwidację szkoły i placówki wymienionej w § 20 ust. 4 pkt 1;
  • wspomaganie rozwoju kształcenia ustawicznego;
  • nadzorowanie pracy komisji nadających tytuły kwalifikacyjne i przeprowadzających egzaminy eksternistyczne;
  • nadzorowanie zgodności placówek kształcenia ustawicznego z przepisami prawa.

IV. Ponadto:

  • prowadzenie spraw związanych z udziałem pracowników Małopolskiego Kuratora w zajęciach prowadzonych przez nauczyciela początkującego oraz w pracach komisji egzaminacyjnych dla nauczycieli ubiegających się o awans.