3 czerwca 2024

Etapy postępowania mediacyjnego

  • Zgłoszenie konfliktu do mediacji (w sposób przyjęty w szkole, np. do skrzynki mediacyjnej) i wybór mediatora.
  • Etap przygotowanie do mediacji, ustalenie miejsca i terminu, zaproszenie stron (badanie czy sprawa nadaje się do mediacji).
  • Spotkanie wstępne – poinformowanie stron o zasadach, regułach i celu postępowania mediacyjnego oraz roli mediatora; poznanie perspektywy każdego uczestnika na konflikt; określenie punktów zbieżnych i spornych.
  • Sesja wspólna – prezentowanie stanowisk przez strony, poszukiwanie rozwiązań odpowiadających potrzebom i rzeczywistym interesom uczestników; generowanie opcji.
  • Spotkania na osobności, mediacje wahadłowe – niekiedy zachodzi potrzeba organizowania spotkań indywidualnych mediatora z każdą ze stron (w celu przełamania impasu; przekazania mediatorowi ważnej informacji, której strona nie chce ujawnić na forum). Postępowanie mediacyjne może być prowadzone w formie pośredniej, jeżeli strony wyrażą taką wolę (gdy chcą rozwiązać spór, ale nie są gotowe spotkać się przy wspólnym stole).
  • Wybór rozwiązania, które najbardziej odpowiada potrzebom i interesom uczestników, konkretyzowanie porozumienia według zasady MAKRO (Mierzalne, Akceptowalne przez strony, zgodne z prawem i zasadami współżycia społecznego, Konkretne, Realistyczne, Określające terminy).
  • Zawarcie porozumienia lub zakończenie mediacji bez zawarcia ugody, sporządzenie i podpisanie dokumentów (protokołu i ugody, jeżeli została zawarta).

Dokumentacja prowadzonej mediacji

Mediator szkolny lub opiekun mediatorów rówieśniczych przechowuje dokumentację z przebiegu mediacji (tj. protokół i zgody na udział w  mediacjach). Sposób przechowywania dokumentacji musi zapewnić:

  • poufność mediacji,
  • ochronę danych osobowych uczniów uczestniczących w mediacji.