Innowacja pedagogiczna jest kierowana do nauczycieli szkół i placówek. Polega na nowatorskich rozwiązaniach programowych, organizacyjnych lub metodycznych, które mają na celu poprawę jakości pracy szkoły. To także zmiana, którą cechuje nowość wdrażanych rozwiązań oraz zmiany w zakresie tradycyjnego podejścia do procesu edukacji, zgodne z obowiązującymi przepisami prawa oświatowego. Wszystkie kwestie dotyczące działalności innowacyjnej i eksperymentalnej regulują przepisy ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe. Obligują one szkoły do podejmowania działalności innowacyjnej, otwierają przestrzeń na wdrażanie zmian i innowacji pedagogicznych do codziennej praktyki szkolnej:
- 1 pkt 18 – System oświaty zapewnia w szczególności kształtowanie u uczniów postaw przedsiębiorczości i kreatywności sprzyjających aktywnemu uczestnictwu w życiu gospodarczym, w tym poprzez stosowanie w procesie kształcenia innowacyjnych rozwiązań programowych, organizacyjnych lub metodycznych.
- 55 ust. 1 pkt 4 – Nadzór pedagogiczny polega m.in. na inspirowaniu nauczycieli do poprawy istniejących lub wdrożenia nowych rozwiązań w procesie kształcenia, przy zastosowaniu innowacyjnych działań programowych, organizacyjnych lub metodycznych, których celem jest rozwijanie kompetencji uczniów.
- 68 ust. 1 pkt 9 – Dyrektor szkoły lub placówki (…) stwarza warunki do działania w szkole (…): wolontariuszy, stowarzyszeń i innych organizacji, w szczególności (…) harcerskich, których celem statutowym jest działalność wychowawcza lub rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej, opiekuńczej i innowacyjnej szkoły lub placówki.
- 86 ust. 1 – W szkole i placówce mogą działać, z wyjątkiem partii i organizacji politycznych, stowarzyszenia i inne organizacje, a w szczególności (…) harcerskie, których celem statutowym jest działalność wychowawcza albo rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej, opiekuńczej i innowacyjnej szkoły lub placówki.
Każda szkoła stanowi przestrzeń dla innowacyjnych działań, jest również najlepszym miejscem, w którym młodzi ludzie powinni uczyć się innowacyjności. Ponadto podstawa programowa obliguje m.in. do rozwijania kompetencji takich jak kreatywność, innowacyjność i przedsiębiorczość
Warto wypracować szkolną procedurę wdrażania innowacji pedagogicznych. Ważne jest, żeby procedura obejmowała następujące etapy:
- przygotowanie opisu innowacji,
- zgłoszenie innowacji dyrektorowi szkoły,
- podjęcie uchwały rady pedagogicznej w sprawie realizacji innowacji,
- wpisanie innowacji do szkolnego rejestru innowacji,
- wdrażanie innowacji,
- monitoring i ewaluacja działań,
- przedstawienie wyników ewaluacji radzie pedagogicznej.
Opis innowacji:
- tytułu i nazwisko autora,
- uzasadnienie,
- cele planowanej innowacji,
- grupa objętą zmianą,
- czas trwania,
- sposób realizacji,
- przewidywane efekty,
- harmonogram działań,
- sposób monitorowania i ewaluacji.