W piątek, 27 września 2024 roku, w Auli I Liceum Ogólnokształcącego im. Bartłomieja Nowodworskiego w Krakowie odbyła się konferencja naukowo-metodyczna pod hasłem „Międzynarodowa mobilność edukacyjna uczniów szkół ponadpodstawowych: korzyści – wyzwania – strategie działania”. Wydarzenie stanowiło podsumowanie polskiej części projektu Empowering Teachers for Automatic Recognition (ETAR), finansowanego przez Komisję Europejską, i realizowanego przez konsorcjum obejmujące Stowarzyszenie AFS Polska Programy Międzykulturowe oraz Wydział Nauk o Edukacji Uniwersytetu w Białymstoku.
Konferencja zgromadziła licznych nauczycieli, dyrektorów, samorządowców oraz naukowców z całej Polski zainteresowanych rozwijaniem idei umiędzynarodowienia w szkołach średnich. Wydarzenie otworzyła Dorota Kuipers, dyrektor krajowa AFS Polska, która podkreśliła znaczenie współpracy pomiędzy interesariuszami dla uczynienia mobilności międzynarodowych uczniów rzeczywistością w polskiej szkole. Następnie dr hab. Marta Kowalczuk-Walędziak, prof. UwB, prodziekan Wydziału Nauk o Edukacji Uniwersytetu Białymstoku ds. nauki i umiędzynarodowienia zaprezentowała najważniejsze fakty, liczby i dokumenty europejskie związane z długoterminowymi mobilnościami uczniów szkół średnich. Ponadto, Pani Profesor, przedstawiła rezultaty działań konsorcjum ETAR: ponad 100 przeszkolonych nauczycieli w zakresie oceny kompetencji przekrojowych uczniów zdobywanych w toku mobilności, powołania Krajowego Forum Ekspertów ds. mobilności, opracowanie projektu zmian w przepisach oświatowych dotyczących statusu ucznia wyjeżdżającego i powracającego z mobilności. Podczas kolejnej sesji plenarnej uczestnicy mieli okazję wysłuchać wystąpień ekspertów z dziedziny umiędzynarodowienia edukacji (dr hab. Jerzy Waligóra, Michał Radziszewski, Aneta Mroczka), którzy omawiali zarówno korzyści, jak i wyzwania związane z międzynarodową mobilnością edukacyjną uczniów szkół ponadpodstawowych.
Ważnym punktem konferencji była dyskusja panelowa moderowana przez dr Bartosza Gołąbka, Koordynatora ds. Rozwoju Organizacji AFS Polska, stanowiąca znakomitą okazję do wymiany doświadczeń oraz omówienia praktycznych rozwiązań wspierających międzynarodową wymianę uczniów. W dyskusji panelowej udział wzięli: dr Igor Bykowski – Kurator Wielkopolski, Artur Pasek I Małopolski Wicekurator Oświaty, Anna Atłas – Dyrektor Biura Programów Edukacji Szkolnej oraz Edukacji Dorosłych Fundacji Rozwoju Edukacji, Jerzy Pączek – Wicedyrektor I LO w Bochni, Elżbieta Zadrożniak – Koordynatorka wymian międzynarodowych, nauczycielka w II LO im. św. Królowej Jadwigi w Siedlcach, Marcin Kołacz – Małopolski przedsiębiorca, rodzic uczestniczący w wymianach AFS, wieloletni wolontariusz AFS Polska.
Paneliści sugerowali konkretne rozwiązania (np. upowszechnianie wiedzy na temat mobilności i uznawalności jej efektów wśród kadry pedagogicznej, opracowywanie strategii umiędzynarodowienia szkół, powoływanie koordynatorów mobilności w szkołach), które mają na celu ułatwienie uznawalności wykształcenia zdobytego przez uczniów w trakcie długoterminowych pobytów za granicą. Eksperci podkreślali znaczenie takich inicjatyw, które przyczyniają się do rozwijania kompetencji międzykulturowych młodzieży, a także do promowania umiędzynarodowienia polskiego systemu edukacji. Uzupełnieniem ich głosów były znakomite prezentacje ukazujące rolę programu Erasmus plus w rozwijaniu mobilności długoterminowych (Iwona Morawicz, FRSE) oraz organizacji pozarządowych (Dorota Kuipers, AFS), a także potrzebę doskonalenia zawodowego nauczycieli (dr Bartosz Gołąbek) i niezbędnych zmian prawnych ułatwiających realizację mobilności w szkołach (Jacek Kaczor, I LO im. B. Nowodworskiego w Krakowie).
Konferencja stanowiła inspirację do dalszych działań na rzecz wspierania międzynarodowych wymian edukacyjnych oraz budowania zintegrowanego systemu uznawalności efektów uczenia się zdobywanych przez uczniów w toku długoterminowych mobilności.