24 stycznia 2025

Likwidacja i przekształcenie publicznych szkół i placówek prowadzonych przez jednostki samorządu terytorialnego

Podstawa prawna:

Art. 89 ust. 1-9 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2024 r. poz. 737 ze zm.).

Zasady ogólne, wynikające z przepisów prawa:

  1. Proces likwidacji szkoły/placówki rozpoczyna się od podjęcia przez organ prowadzący (właściwą jednostkę samorządu terytorialnego) uchwały o zamiarze likwidacji szkoły/placówki (tzw. uchwały intencyjnej).
  2. Szkoła publiczna może być zlikwidowana z końcem roku szkolnego – tj. z dniem 31 sierpnia danego roku szkolnego – przez organ prowadzący szkołę, po zapewnieniu przez ten organ uczniom możliwości kontynuowania nauki w innej szkole publicznej tego samego typu, a także kształcącej w tym samym lub zbliżonym zawodzie oraz po uzyskaniu pozytywnej opinii organu sprawującego nadzór pedagogiczny. Data likwidacji może przypadać zarówno na bieżący rok szkolny jak i przyszłe (np. za 2, 3 lata) z zastrzeżeniem że zawsze musi przypadać na 31 sierpnia.
  3. Do obowiązków organu prowadzącego należy zawiadomienie o zamiarze likwidacji szkoły rodziców uczniów (w przypadku szkół dla dorosłych – uczniów), właściwego kuratora oświaty, oraz organu wykonawczego jednostki samorządu terytorialnego właściwej do prowadzenia szkół danego typu na co najmniej 6 miesięcy przed terminem likwidacji (termin ten upływa w dniu 28 lutego, a w roku przestępnym 29 lutego tego roku kalendarzowego, który został wyznaczony jako rok likwidacji).
  4. Szkoła w zakładzie poprawczym lub schronisku dla nieletnich oraz szkoła przy zakładzie karnym lub areszcie śledczym może być zlikwidowana w każdym czasie, po zapewnieniu uczniom możliwości kontynuowania nauki w innej szkole.
  5. Przepisy art. 89 ust. 1-7 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe stosuje się odpowiednio do placówek publicznych z wyjątkiem warunku o likwidacji z końcem roku szkolnego.
  6. Przepisy art. 89 ust. 1-8 i art. 88 stosuje się odpowiednio w przypadku przekształcenia szkoły lub placówki publicznej. Przekształceniem szkoły jest m.in. zmiana adresu jej siedziby, utworzenie innych lokalizacji, likwidacja oddziału przedszkolnego w strukturze szkoły, zmiana obwodu szkoły podstawowej, zmniejszenie stopnia organizacyjnego, utworzenie szkoły filialnej.
  7. Zgodnie z art. 4 pkt 1 ustawy Prawo oświatowe, ilekroć w przepisach ustawy jest mowa bez bliższego określenia o szkole, należy przez to rozumieć także przedszkole.

Postanowienia ogólne:

  1. W celu uzyskania opinii Małopolskiego Kuratora Oświaty dotyczącej zamiaru likwidacji szkoły lub placówki publicznej organ prowadzący szkołę lub placówkę przesyła wniosek wraz z załączoną dokumentacją:
    1. poprzez ePUAP lub
    2. e-doręczenia.
  2. Wymagane dokumenty:
    1. uzasadnienie zamiaru likwidacji publicznej szkoły, zawierające:
      • szczegółowy opis przyczyn podjęcia decyzji o zamiarze likwidacji;
      • informacje dotyczące zapewnienia uczniom możliwości kontynuowania nauki w innej szkole publicznej tego samego typu, a także kształcącej w tym samym lub zbliżonym zawodzie,
        z uwzględnieniem warunków realizacji działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej (porównanie warunków dotychczasowych z przyszłymi);
      • informację o powiadomieniu wszystkich rodziców uczniów (w przypadku szkoły dla dorosłych – uczniów) o likwidacji szkoły z końcem roku szkolnego (na 6 miesięcy przed terminem likwidacji) lub placówki;
      • szczegółowe informacje o warunkach bezpłatnego transportu uczniów do szkoły i opieki w czasie tego transportu,
    2. uchwała w sprawie zamiaru likwidacji szkoły.
  3. Małopolski Kurator Oświaty wyraża opinię co do przyszłej likwidacji szkoły lub placówki na podstawie analizy uchwały o zamiarze likwidacji wraz z uzasadnieniem, biorąc w szczególności pod uwagę następujące kryteria:
    1. zgodność działań podejmowanych przez organ prowadzący z zapisami art. 89 ustawy Prawo oświatowe,
    2. zapewnienie uczniom możliwości kontynuowania nauki w innej szkole publicznej,
    3. zasadność przyczyn podjęcia decyzji o zamiarze likwidacji,
    4. organizację bezpłatnego transportu i opieki nad uczniami lub zwrot kosztów przejazdu środkami komunikacji publicznej,
    5. prognozy demograficzne,
    6. warunki nauki, wychowania i opieki (w tym w zakresie bhp), w jakich będą spełniać obowiązek szkolny, nauki i obowiązek rocznego przygotowania przedszkolnego uczniowie po likwidacji (przekształceniu) szkoły (m.in. na podstawie wizji lokalnej w szkołach),
    7. wyniki nauczania w likwidowanej (przekształcanej) szkole oraz w szkole, do której mają uczęszczać uczniowie po likwidacji (przekształceniu),
    8. wyniki nadzoru pedagogicznego dotyczące obu szkół,
    9. losy zawodowe nauczycieli,
    10. społeczne skutki projektowanych likwidacji szkół,
    11. stanowisko społeczności lokalnej, organów szkoły i związków zawodowych,
    12. czynniki ekonomiczne (koszty utrzymania szkół i skutki finansowe planowanej reorganizacji).
  4. Opinia Małopolskiego Kuratora Oświaty wydawana jest w formie postanowienia w terminie 30 dni od dnia wpłynięcia wniosku od organu prowadzącego
  5. Na postanowienie przysługuje zażalenie do ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia, złożone za pośrednictwem Małopolskiego Kuratora Oświaty