SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE to szkoła, która we współpracy z rodzicami uczniów i społecznością lokalną:
- systematycznie i planowo tworzy środowisko społeczne i fizyczne sprzyjające zdrowiu i dobremu samopoczuciu społeczności szkolnej,
- wspiera rozwój kompetencji uczniów i pracowników w zakresie dbałości o zdrowie przez całe życie.
Odpowiedzialnym ze realizację programu „Przedszkole i Szkoła Promujące Zdrowie” jest Koordynator Wojewódzki wraz z Zespołem Wspierającym (Koordynatorzy Rejonowi), który określa zasady:
- przyjmowania do Małopolskiej Sieci Przedszkoli i Szkół Promujących Zdrowie,
- nadawania i odnawiania Wojewódzkiego Certyfikatu Przedszkole Promujące Zdrowie/Szkoła Promująca Zdrowie,
- oraz rekomenduje przedszkola i szkoły do nadania Krajowego Certyfikatu Przedszkola Promującego Zdrowie/Szkoły Promującej Zdrowie.
Zasady udziału przedszkoli i szkół z województwa małopolskiego w ogólnopolskim programie „Przedszkole i Szkoła Promujące Zdrowie”
Udział w tym programie jest dobrowolny i wiąże się z:
- przystąpieniem do Małopolskiej Sieci Przedszkoli i Szkół Promujących Zdrowie – porozumienie (podpisane po min. roku przygotowań),
- uzyskaniem Wojewódzkiego Certyfikatu Przedszkole Promujące Zdrowie/Szkoła Promująca Zdrowie (nadawanego na 3 lata),
- uzyskaniem Krajowego Certyfikatu Przedszkole Promujące Zdrowie/Szkoła Promująca Zdrowie (nadawanego na 5 lat).
Kryteria przynależności przedszkola/szkoły do Małopolskiej Sieci Przedszkoli i Szkół Promujących Zdrowie
Elementy potrzebne do tworzenia przedszkola/szkoły promującej zdrowie:
- Poznanie i zrozumienie koncepcji przedszkola/szkoły promującej zdrowie.
- Uczestnictwo i zaangażowanie społeczności szkolnej.
- Działalność przedszkolnego/szkolnego koordynatora ds. promocji zdrowia i zespołu promocji zdrowia.
- Planowanie działań i ich ewaluacja.
- Dążenie do powiązania działań w zakresie promocji zdrowia z podstawowymi celami i zadaniami szkoły.
- Współpraca ze społecznością lokalną i innymi przedszkolami/szkołami.
Zasady przystąpienia przedszkola/szkoły do Małopolskiej Sieci Przedszkoli i Szkół Promujących Zdrowie. (PSzPZ)
Przedstawione poniżej zasady stanowią wskazówkę dla dyrektorów oraz osób, które podejmują się funkcji przedszkolnego/szkolnego koordynatora tej sieci.
Przebieg okresu kandydowania przedszkola/szkoły do Małopolskiej Sieci Przedszkoli i Szkół Promujących Zdrowie
Czas trwania tego okresu może być zróżnicowany, ale nie krótszy niż 1 rok szkolny. W okresie tym w przedszkolu/szkole, która kandyduje do sieci, koordynator przedszkolny/szkolny, powołany przez Dyrektora przedszkola/szkoły, podejmuje następujące działania:
- Zapoznaje się z informacjami zamieszczonymi na stronie internetowej Kuratorium Oświaty w Krakowie w zakładce Edukacja prozdrowotna.
- Nawiązuje kontakt z koordynatorem wojewódzkim lub rejonowym w celu uzyskania dodatkowych informacji i wskazówek dotyczących zasad przystąpienia do sieci.
- Uczestniczy w miarę możliwości w szkoleniu „Tworzenie i rozwój szkoły promującej zdrowie” – e-kurs na stronie ORE,
- Przeprowadza szkolenie rady pedagogicznej oraz pozostałych pracowników szkoły i pielęgniarki szkolnej w zakresie koncepcji i zasad tworzenia PSzPZ.
- Uzyskuje zapewnienie dyrekcji o gotowości do wspierania długotrwałego wdrażania założeń PSzPZ jako ważnego elementu koncepcji pracy szkoły.
- Pozyskuje informacje od członków społeczności szkolnej o ich gotowości do uczestnictwa w działaniach w zakresie promocji zdrowia w związku z planowanym przystąpieniem do wojewódzkiej sieci PSzPZ. Dane te można uzyskać na podstawie wywiadów lub badania ankietowego w grupie co najmniej 80% ogółu nauczycieli i pracowników niepedagogicznych oraz w wybranych grupach uczniów i ich rodziców (w zależności od wielkości szkoły od 30% do 80% ogółu uczniów). Za wynik pożądany należy uznać pozytywne odpowiedzi co najmniej 60% osób badanych.
- Przeprowadza diagnozę (ocenę) stopnia osiągania co najmniej jednego z czterech standardów PSzPZ, wykorzystując narzędzia zamieszczone w części drugiej poradników Szkoła Promująca Zdrowie, Przedszkole Promujące Zdrowie, Szkoła Specjalna Promująca Zdrowie. Ocenę tę można uznać za diagnozę stanu wyjściowego w danym obszarze. Doświadczenie wskazuje, że w przypadku wyboru jednego standardu PSzPZ korzystnie jest przeprowadzić ocenę stopnia osiągania standardu drugiego dotyczącego klimatu społecznego szkoły. Najkorzystniej byłoby jednak dokonać takiej oceny w zakresie wszystkich standardów i efektów działań. Może być to punkt wyjścia do porównania tych danych z autoewaluacją wykonaną po upływie kilku lat, a także w przypadku ubiegania się o Krajowy Certyfikat Przedszkola/Szkoły Promującej Zdrowie. Wykonywanie badań w pełnym zakresie jest doskonałą okazją do lepszego poznania założeń PSzPZ.
- Opracowuje plan działań dla rozwiązania jednego z problemów priorytetowych zidentyfikowanych w wyniku dokonanej oceny (diagnozy).
- Opracowuje raport z ewaluacji wyników działań przedszkola/szkoły.
- Uzyskuje zgodę rady pedagogicznej na przystąpienie szkoły do wojewódzkiej sieci PSzPZ (uchwała).W przypadku Przedszkoli i Szkół u których nastąpiła przerwa
w realizacji programu, wymagana jest uchwała Rady Pedagogicznej
o odnowieniu działań i chęci dalszego uczestniczenia w programie. - Punkty od 7-9 realizowane są w oparciu o informacje zapisane w rozdziale 2 poradnika Szkoła Promująca Zdrowie i poradnika Przedszkole Promujące Zdrowie oraz z rozdziale 6.2 poradnika Szkoła Specjalna Promująca Zdrowie.
Wniosek o przyjęcie przedszkola/szkoły do Małopolskiej Sieci Przedszkoli i Szkół Promujących Zdrowie
Rodzaj dokumentów składanych przez przedszkola lub szkoły ubiegające się o przyjęcie do Małopolskiej Sieci Przedszkoli i Szkół Promujących Zdrowie, określa koordynator tej sieci w porozumieniu z zespołem wspierającym.
Wymagane dokumenty:
- Pisemna deklaracja chęci przystąpienia przedszkola/szkoły do Małopolskiej Sieci Przedszkoli i Szkół Promujących Zdrowie, podpisana przez dyrektora przedszkola/szkoły i przedszkolnego/szkolnego koordynatora, zawierająca informację:
- o odsetku członków społeczności szkolnej, którzy wyrazili gotowość do realizacji zadań z zakresu promocji zdrowia i przystąpienia do sieci,
- o tym, kto pełni rolę szkolnego koordynatora i jaki jest skład szkolnego zespołu promocji zdrowia (imiona i nazwiska, zajmowane stanowisko w szkole, kontakt).
- Decyzja rady pedagogicznej o gotowości przedszkola lub szkoły do przystąpienia do sieci wojewódzkiej lub o odnowieniu udziału w programie.
- Raport z autoewaluacji jednego ze standardów Przedszkola/Szkoły Promującej Zdrowie wraz z arkuszem zbiorczym i planem działań dla rozwiązania jednego problemu priorytetowego, przygotowanego zgodnie z zasadami opisanymi w części II poradnika Szkoła Promująca Zdrowie/poradnika Przedszkole Promujące Zdrowie. Dokonanie takiej ewaluacji jest okazją do lepszego zapoznania się z koncepcją Przedszkola/Szkoły Promującej Zdrowie, jej standardami i sposobami oceny ich osiągania oraz szansą na lepszą jakość dalszych działań.
Wszystkie narzędzia do autoewaluacji można pobrać z zakładki Materiały.