10 stycznia 2025

Kryteria przynależności do Małopolskiej Sieci Przedszkoli i Szkół Promujących Zdrowie

SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE to szkoła, która we współpracy z rodzicami uczniów i społecznością lokalną:

  • systematycznie i planowo tworzy środowisko społeczne i fizyczne sprzyjające zdrowiu i dobremu samopoczuciu społeczności szkolnej,
  • wspiera rozwój kompetencji uczniów i pracowników w zakresie dbałości o zdrowie przez całe życie.

Odpowiedzialnym ze realizację programu „Przedszkole i Szkoła Promujące Zdrowie” jest Koordynator Wojewódzki wraz z Zespołem Wspierającym (Koordynatorzy Rejonowi), który określa zasady:

  • przyjmowania do Małopolskiej Sieci Przedszkoli i Szkół Promujących Zdrowie,
  • nadawania i odnawiania Wojewódzkiego Certyfikatu Przedszkole Promujące Zdrowie/Szkoła Promująca Zdrowie,
  • oraz rekomenduje przedszkola i szkoły do nadania Krajowego Certyfikatu Przedszkola Promującego Zdrowie/Szkoły Promującej Zdrowie.

Zasady udziału przedszkoli i szkół z województwa małopolskiego w ogólnopolskim programie „Przedszkole i Szkoła Promujące Zdrowie”

Udział w tym programie jest dobrowolny i wiąże się z:

  1. przystąpieniem do Małopolskiej Sieci Przedszkoli i Szkół Promujących Zdrowie – porozumienie (podpisane po min. roku przygotowań),
  2. uzyskaniem Wojewódzkiego Certyfikatu Przedszkole Promujące Zdrowie/Szkoła Promująca Zdrowie (nadawanego na 3 lata),
  3. uzyskaniem Krajowego Certyfikatu Przedszkole Promujące Zdrowie/Szkoła Promująca Zdrowie (nadawanego na 5 lat).

Kryteria przynależności przedszkola/szkoły do Małopolskiej Sieci Przedszkoli i Szkół Promujących Zdrowie

Elementy potrzebne do tworzenia przedszkola/szkoły promującej zdrowie:

  1. Poznanie i zrozumienie koncepcji przedszkola/szkoły promującej zdrowie.
  2. Uczestnictwo i zaangażowanie społeczności szkolnej.
  3. Działalność przedszkolnego/szkolnego koordynatora ds. promocji zdrowia i zespołu promocji zdrowia.
  4. Planowanie działań i ich ewaluacja.
  5. Dążenie do powiązania działań w zakresie promocji zdrowia z podstawowymi celami i zadaniami szkoły.
  6. Współpraca ze społecznością lokalną i innymi przedszkolami/szkołami.

Zasady przystąpienia przedszkola/szkoły do Małopolskiej Sieci Przedszkoli i Szkół Promujących Zdrowie. (PSzPZ)

Przedstawione poniżej zasady stanowią wskazówkę dla dyrektorów oraz osób, które podejmują się funkcji przedszkolnego/szkolnego koordynatora tej sieci.

Przebieg okresu kandydowania przedszkola/szkoły do Małopolskiej Sieci Przedszkoli i Szkół Promujących Zdrowie

Czas trwania tego okresu może być zróżnicowany, ale nie krótszy niż 1 rok szkolny. W okresie tym w przedszkolu/szkole, która kandyduje do sieci, koordynator przedszkolny/szkolny, powołany przez Dyrektora przedszkola/szkoły, podejmuje następujące działania:

  1. Zapoznaje się z informacjami zamieszczonymi na stronie internetowej Kuratorium Oświaty w Krakowie w zakładce Edukacja prozdrowotna.
  2. Nawiązuje kontakt z koordynatorem wojewódzkim lub rejonowym w celu uzyskania dodatkowych informacji i wskazówek dotyczących zasad przystąpienia do sieci.
  3. Uczestniczy w miarę możliwości w szkoleniu „Tworzenie i rozwój szkoły promującej zdrowie” – e-kurs na stronie ORE,
  4. Przeprowadza szkolenie rady pedagogicznej oraz pozostałych pracowników szkoły i pielęgniarki szkolnej w zakresie koncepcji i zasad tworzenia PSzPZ.
  5. Uzyskuje zapewnienie dyrekcji o gotowości do wspierania długotrwałego wdrażania założeń PSzPZ jako ważnego elementu koncepcji pracy szkoły.
  6. Pozyskuje informacje od członków społeczności szkolnej o ich gotowości do uczestnictwa w działaniach w zakresie promocji zdrowia w związku z planowanym przystąpieniem do wojewódzkiej sieci PSzPZ. Dane te można uzyskać na podstawie wywiadów lub badania ankietowego w grupie co najmniej 80% ogółu nauczycieli i pracowników niepedagogicznych oraz w wybranych grupach uczniów i ich rodziców (w zależności od wielkości szkoły od 30% do 80% ogółu uczniów). Za wynik pożądany należy uznać pozytywne odpowiedzi co najmniej 60% osób badanych.
  7. Przeprowadza diagnozę (ocenę) stopnia osiągania co najmniej jednego z czterech standardów PSzPZ, wykorzystując narzędzia zamieszczone w części drugiej poradników Szkoła Promująca Zdrowie, Przedszkole Promujące Zdrowie, Szkoła Specjalna Promująca Zdrowie. Ocenę tę można uznać za diagnozę stanu wyjściowego w danym obszarze. Doświadczenie wskazuje, że w przypadku wyboru jednego standardu PSzPZ korzystnie jest przeprowadzić ocenę stopnia osiągania standardu drugiego dotyczącego klimatu społecznego szkoły. Najkorzystniej byłoby jednak dokonać takiej oceny w zakresie wszystkich standardów i efektów działań. Może być to punkt wyjścia do porównania tych danych z autoewaluacją wykonaną po upływie kilku lat, a także w przypadku ubiegania się o Krajowy Certyfikat Przedszkola/Szkoły Promującej Zdrowie. Wykonywanie badań w pełnym zakresie jest doskonałą okazją do lepszego poznania założeń PSzPZ.
  8. Opracowuje plan działań dla rozwiązania jednego z problemów priorytetowych zidentyfikowanych w wyniku dokonanej oceny (diagnozy).
  9. Opracowuje raport z ewaluacji wyników działań przedszkola/szkoły.
  10. Uzyskuje zgodę rady pedagogicznej na przystąpienie szkoły do wojewódzkiej sieci PSzPZ (uchwała).W przypadku Przedszkoli i Szkół u których nastąpiła przerwa
    w realizacji programu, wymagana jest uchwała Rady Pedagogicznej
    o odnowieniu działań i chęci dalszego uczestniczenia w programie.
  11. Punkty od 7-9 realizowane są w oparciu o informacje zapisane w rozdziale 2 poradnika Szkoła Promująca Zdrowie i poradnika Przedszkole Promujące Zdrowie oraz z rozdziale 6.2 poradnika Szkoła Specjalna Promująca Zdrowie.

Wniosek o przyjęcie przedszkola/szkoły do Małopolskiej Sieci Przedszkoli i Szkół Promujących Zdrowie

Rodzaj dokumentów składanych przez przedszkola lub szkoły ubiegające się o przyjęcie do Małopolskiej Sieci Przedszkoli i Szkół Promujących Zdrowie, określa koordynator tej sieci w porozumieniu z zespołem wspierającym.

Wymagane dokumenty:

  1. Pisemna deklaracja chęci przystąpienia przedszkola/szkoły do Małopolskiej Sieci Przedszkoli i Szkół Promujących Zdrowie, podpisana przez dyrektora przedszkola/szkoły i przedszkolnego/szkolnego koordynatora, zawierająca informację:
    • o odsetku członków społeczności szkolnej, którzy wyrazili gotowość do realizacji zadań z zakresu promocji zdrowia i przystąpienia do sieci,
    • o tym, kto pełni rolę szkolnego koordynatora i jaki jest skład szkolnego zespołu promocji zdrowia (imiona i nazwiska, zajmowane stanowisko w szkole, kontakt).
  2. Decyzja rady pedagogicznej o gotowości przedszkola lub szkoły do przystąpienia do sieci wojewódzkiej lub o odnowieniu udziału w programie.
  3. Raport z autoewaluacji jednego ze standardów Przedszkola/Szkoły Promującej Zdrowie wraz z arkuszem zbiorczym i planem działań dla rozwiązania jednego problemu priorytetowego, przygotowanego zgodnie z zasadami opisanymi w części II poradnika Szkoła Promująca Zdrowie/poradnika Przedszkole Promujące Zdrowie. Dokonanie takiej ewaluacji jest okazją do lepszego zapoznania się z koncepcją Przedszkola/Szkoły Promującej Zdrowie, jej standardami i sposobami oceny ich osiągania oraz szansą na lepszą jakość dalszych działań.

Wszystkie narzędzia do autoewaluacji można pobrać z zakładki Materiały.