Wymagania programu:
1. Warunkiem otrzymania wsparcia jest zobowiązanie się szkół objętych programem, oraz organów prowadzących te szkoły do:
- wypełniania, na żądanie Prezesa Rady Ministrów lub ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania, drogą elektroniczną, ankiet mających na celu ewaluację realizacji programu, w tym zbadanie stanu wyposażenia szkół, wykorzystania technologii cyfrowych lub metodyki procesu dydaktycznego,
- udziału w innych ewaluacjach oraz w badaniach i działaniach informacyjnych, związanych z otrzymanym wsparciem
– w terminie do dnia 31 sierpnia 2027 r.
2. Organy prowadzące szkoły są obowiązane do:
- zapewnienia instalacji, uruchomienia oraz zintegrowania zakupionego wyposażenia z infrastrukturą szkolną;
- zapewnienia technicznych szkoleń dla osób prowadzących zajęcia w szkole z wykorzystaniem wyposażenia zakupionego w ramach otrzymanego wsparcia w zakresie jego obsługi;
- spełnienia wytycznych w zakresie identyfikacji wizualnej związanej z oznaczeniem wyposażenia zakupionego w ramach otrzymanego wsparcia.
3. Organy prowadzące szkoły są obowiązane zapewnić, aby szkoły podjęły działania dotyczące wykorzystywania wyposażenia zakupionego w ramach otrzymanego wsparcia polegające na:
- umożliwieniu realizacji zajęć, o których mowa w art. 109 ust. 1 pkt 1–3 i 5–7, ust. 2 i 4 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2021 r. poz. 1082), z wykorzystaniem tego wyposażenia;
- wyznaczeniu przez dyrektora szkoły szkolnego koordynatora, którego zadaniem będzie popularyzacja wykorzystania tego wyposażenia oraz wsparcie osób prowadzących zajęcia w szkole w jego stosowaniu;
- uwzględnieniu podczas prowadzenia zajęć z wykorzystaniem tego wyposażenia treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla szkoły podstawowej;
- dzieleniu się dobrymi praktykami oraz wymienianiu się wiedzą z innymi szkołami w zakresie wykorzystania tego wyposażenia;
- wykorzystywaniu tego wyposażenia w kolejnych co najmniej pięciu latach szkolnych, począwszy najpóźniej od roku szkolnego 2022/2023, podczas średnio co najmniej 3 godzin zajęć w każdym tygodniu nauki.
Harmonogram programu:
- od 18 września 2023 do 26 stycznia 2024 – termin składania przez organy prowadzące informacji o wykorzystaniu wsparcia przez szkoły niesamorządowe.
- od 18 września 2023 do 31 stycznia 2024 – termin składania przez organy prowadzące informacji o wykorzystaniu wsparcia przez szkoły znajdujące się poza granicami Polski.
- 31 marca 2024 – termin przekazania przez Ośrodek Rozwoju Edukacji, Instytut Badań Edukacyjnych, Ośrodek Przetwarzania Informacji i Ośrodek Rozwoju Polskiej Edukacji za Granicą informacji
o wykorzystaniu wsparcia w roku 2023. - 30 kwietnia 2024- termin przekazania przez wojewodę oraz właściwego ministra zbiorczej informacji o wykorzystaniu wsparcia przez szkoły niesamorządowe ORAZ termin przekazania przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania informacji dotyczącej działań wykonywanych przez Ośrodek Rozwoju Edukacji i Instytut Badań Edukacyjnych.
W ramach programu Laboratoria Przyszłości realizowane są projekty wspierające rozwój kompetencji przyszłości i nowoczesnej edukacji:
- Mobilne Laboratoria Przyszłości – to 16 wyposażonych w nowoczesny sprzęt edukacyjny busów, które we wrześniu 2022 r. wyruszyły na drogi wszystkich województw. Zespoły edukatorów z pasją prowadzą dla uczniów interaktywne lekcje, udowadniając, że zabawa może być nauką i wspierając rozwój m.in. kompetencji przyszłości. Pokazują też, jak w praktyce można wykorzystywać sprzęt zakupiony
w ramach programu Laboratoria Przyszłości. Aby zgłosić szkołę do udziału w Mobilnych Laboratoriach Przyszłości, należy wypełnić formularz na stronie laboratoria.gov.pl. Warsztaty w ramach MLP są bezpłatne. O możliwości ich przeprowadzenia w zgłaszającej się placówce decyduje m.in.: kolejność zgłoszeń, dostępność regionalnej ekipy edukatorów oraz dostępność terminów w danej szkole. Do wypełnienia ankiety zgłoszenia zapraszamy także szkoły, w których gościły już ekipy edukatorów. Prosimy pamiętać jednak, że w pierwszej kolejności edukatorzy MLP będą odwiedzali placówki, w których nie przeprowadzano do tej pory warsztatów. - Liga Robotów – ogólnopolski turniej robotyczny realizowany w ramach programu Laboratoria Przyszłości. Jego celem jest promowanie robotyki i nowoczesnych technologii wśród uczniów klas IV–VIII szkół podstawowych.
Katalog wyposażenia, które będzie mogło być kupowane przez szkoły w ramach inicjatywy Laboratoria Przyszłości – wyposażenie podstawowe:
- Drukarki 3D z akcesoriami (w tym aplikacjami, slicerami etc.).
- Mikrokontrolery z sensorami, wzmacniaczami, płytkami prototypowymi i innymi akcesoriami.
- Sprzęt do nagrań dla nauki prezentacji swoich osiągnięć (kamery, mikrofony, oświetlenie).
- Stacje lutownicze (do mikrokontrolerów).
Laboratoria Przyszłości skupiają się na wyposażeniu, które służy przekazywaniu wiedzy w sposób innowacyjny, dając szkołom taką możliwość szczególnie podczas nauki stacjonarnej.