3 czerwca 2024

Mediacje szkolne i rówieśnicze

Mediacja szkolna – to mediacja, w której stronami konfliktu mogą być: nauczyciel, dyrektor, pracownik niepedagogiczny szkoły, uczeń, rodzic. Konflikty rozwiązywane w mediacjach szkolnych dotyczą działalności statutowej szkoły bądź relacji między stronami. Funkcję mediatora pełni osoba dorosła, posiadająca kompetencje z zakresu prowadzenia mediacji.

Mediacja rówieśnicza – to mediacja, w której stronami konfliktu są uczniowie. Konflikty rozwiązywane w mediacjach rówieśniczych dotyczą relacji między stronami. Mediacje te prowadzone są przez dwóch uczniów do tego przygotowanych, cieszących się zaufaniem i sympatią rówieśników.

Kwestie formalne – mediacje rówieśnicze

  1. Zorganizowanie spotkań informacyjnych w zakresie mediacji dla pedagogicznych i niepedagogicznych pracowników szkoły, rodziców i uczniów.
  2. Na wprowadzenie mediacji rówieśniczych jest wymagana zgoda: dyrektora, rady pedagogicznej, rady rodziców, rady szkoły, jeśli została powołana, oraz samorządu uczniowskiego.
  3. Wpisanie mediacji rówieśniczej do statutu szkoły/placówki oświatowej oraz do innych dokumentów wewnątrzszkolnych, na podstawie których jest organizowana praca w szkole/placówce oświatowej.
  4. Wybór koordynatora, który podejmuje działania związane z wprowadzeniem mediacji rówieśniczej.

Kwestie formalne – mediacje szkolne

  1. Przed wprowadzeniem mediacji szkolnych należy zorganizować spotkania informacyjne w zakresie mediacji dla pracowników szkoły/placówki oświatowej, rodziców i uczniów.
  2. Na wprowadzenie mediacji należy uzyskać zgodę: rady pedagogicznej, rady rodziców, rady szkoły, jeśli została powołana, oraz samorządu uczniowskiego.
  3. Wpisanie zasad mediacji do statutu szkoły/placówki oświatowej oraz do innych dokumentów wewnątrzszkolnych, na podstawie których jest organizowana praca w szkole/placówce oświatowej.
  4. O uruchomieniu programu mediacji i zasadach jego funkcjonowania w szkole/placówce oświatowej należy poinformować społeczność szkolną.

Standardy mediacji rówieśniczej i szkolnej w szkołach i innych placówkach oświatowych opracowane przez Rzecznika Praw Dziecka opublikowane zostały na stronie internetowej Biura Rzecznika Praw Dziecka.

WAŻNE!

Do mediacji rówieśniczych nie kierujemy:

  • konfliktów i sporów, w których doszło do popełnienia przestępstwa;
  • konfliktów, w których doszło do przemocy fizycznej lub seksualnej;
  • spraw, które miały związek z alkoholem lub narkotykami;
  • sporów, w których jedną ze stron konfliktu jest dorosły pracownik szkoły;
  • sytuacji konfliktowych wynikających z popełnienia czynu karalnego lub świadczących o demoralizacji.

Doraźne korzyści z wprowadzenia mediacji w szkole

  • rozwiązanie konkretnego konfliktu;
  • możliwość zachowania poprawnych relacji mimo różnicy zdań.

Długofalowe korzyści z wprowadzenia mediacji w szkole

  • kształtowanie odpowiedzialności za własne postępowanie i podejmowane decyzje;
  • wskazanie alternatywy dla tradycyjnie stosowanych w środowisku szkoły rozstrzygnięć z pozycji autorytetu arbitra lub siły i konfrontacji;
  • transmisja pozytywnych wzorców zachowań w sytuacjach konfliktowych;
  • kształtowanie kompetencji kluczowych: zdolności do współpracy, umiejętności kreatywnego myślenia,  samoregulacji, rozwiązywania sytuacji problemowych, w tym konfliktowych;
  • profilaktyka zachowań problemowych dzieci i młodzieży;
  • oddziaływanie wychowawcze w duchu sprawiedliwości naprawczej.

Obecne kryteria oceny pracy nauczyciela i dyrektora szkoły obejmują m.in. kształtowanie u uczniów szacunku do drugiego człowieka, świadomości posiadanych praw oraz postaw: obywatelskiej, patriotycznej i prospołecznej, w tym przez własny przykład nauczyciela; umiejętność rozwiązywania konfliktów wśród uczniów.