Kraków, 24 kwietnia 2025 r.
WA-I.3146.5.10.2025.KZ
Szanowni Państwo
Marszałek Województwa,
Starostowie Powiatów,
Prezydenci Miast,
Burmistrzowie i Wójtowie Gmin
województwa małopolskiego
W związku z rozporządzeniem Ministra Edukacji z 12 marca 2025 r. w sprawie dotacji celowej na wyposażenie szkół w podręczniki, materiały edukacyjne i materiały ćwiczeniowe w 2025 r. (Dz. U. z 2025 r. poz. 392), zwracam się do Państwa z prośbą o przesłanie wniosków o udzielenie dotacji celowej na wyposażenie szkół podstawowych w podręczniki, materiały edukacyjne i materiały ćwiczeniowe.
Wnioski o udzielenie dotacji w 2025 r. wypełniane będą na platformie online Loginy oraz hasła logowania do platformy dla jednostek samorządu terytorialnego pozostają bez zmian. Formularz wniosku o udzielenie dotacji stanowi załącznik nr 4 do rozporządzenia, a w przypadku uczniów z niepełnosprawnością, posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, załącznik nr 5 do rozporządzenia. Wnioski zostaną wygenerowane na platformie online
po wprowadzeniu jednostkowych wniosków szkół. Aplikacja przeznaczona jest wyłącznie dla jednostki samorządu terytorialnego. Nie należy udostępniać loginów i haseł szkołom.
W bieżącym roku pełną dotacją objęte zostaną podręczniki dla uczniów klasy III i VI szkoły podstawowej. Dotacja na podręczniki lub materiały edukacyjne dla uczniów w pozostałych klasach może być pobrana wyłącznie w przypadku, gdy podręczniki zakupione w ubiegłym roku (dotyczy klasy II, V i VIII) oraz w poprzednich dwóch latach (dotyczy klasy I, IV i VII), znajdujące się na stanie bibliotek szkolnych są w liczbie mniejszej, niż prognozowana liczba uczniów w tych klasach w roku szkolnym 2025/2026. Na każdy oddział przysługuje jeden dodatkowy zestaw podręczników przechowywany na stanie biblioteki natomiast dotacja na materiały ćwiczeniowe przyznawana jest corocznie na wszystkich uczniów szkoły.
Wypełnione i wydrukowane z aplikacji wnioski: załączniki nr 4 i nr 5, podpisane przez upoważnioną osobę proszę przesłać do Kuratorium Oświaty w Krakowie w postaci:
- elektronicznej opatrzonej kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem osobistym lub podpisem zaufanym, albo
- papierowej i elektronicznej.
Dotacja celowa zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji będzie udzielana na wniosek w terminie do dnia:
- 3 czerwca – w przypadku złożenia wniosku o udzielenie dotacji celowej przez jednostkę samorządu terytorialnego w terminie od 15 kwietnia do 6 maja;
- 8 sierpnia – w przypadku złożenia wniosku o udzielenie dotacji celowej przez jednostkę samorządu terytorialnego w terminie od 7 maja do 10 lipca;
- 14 października – w przypadku złożenia wniosku o udzielenie dotacji celowej przez jednostkę samorządu terytorialnego w terminie od 11 lipca do 15 września.
Zgodnie z ustawą z 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych (Dz. U. z 2025 r. poz 439), szkoła jak i jednostka samorządu terytorialnego nie ma obowiązku aktualizacji wniosku o udzielenie dotacji celowej jeżeli nie zaszły w nim żadne zmiany. W myśl art. 58 ust. 7 i 8 ustawy o finansowaniu zadań oświatowych szkoła oraz jednostka samorządu terytorialnego ma obowiązek dokonania aktualizacji wniosku w przypadku zmiany prognozowanej liczby uczniów w danych klasach lub zmianą wyników postępowania rekrutacyjnego do tych szkół.
Jeżeli w wyniku aktualizacji, wnioskowana kwota dotacji ulegnie zmniejszeniu, jednostka samorządu terytorialnego w terminie 5 dni od dnia jej złożenia, zwraca wojewodzie kwotę dotacji równą różnicy między kwotą jaką otrzymała, a kwotę wynikającą z aktualizacji. Jednocześnie przypominam, że koszty obsługi zadania wynoszą 1% przekazanej kwoty dotacji.
W bieżącym roku nadal obowiązują rozdziały klasyfikacji budżetowej 80153 – zapewnienie uczniom prawa do bezpłatnego dostępu do podręczników, materiałów edukacyjnych lub materiałów ćwiczeniowych oraz 75814 – różne rozliczenia finansowe, w którym należy ujmować wydatki na podręczniki, materiały edukacyjne i materiały ćwiczeniowe, poniesione w roku szkolnym 2024/2025 do dnia 31 grudnia 2024 r.
Szczególną uwagę należy zwrócić na część III wniosku w załączniku nr 4 i 5. Wydatki, które Państwo będą ujmować w okresie do XII 2024 r. lub w okresie I-VI 2025 r. muszą być udokumentowane fakturami. W przypadku, gdy kwota dotacji w danej klasie na platformie online jest większa od faktycznie poniesionych kosztów, należy skontaktować się z pracownikiem Kuratorium – p. Katarzyną Zawada (tel. 12-448-11-17), która z pozycji administratora ręcznie dokona poprawy refundowanej kwoty.
Z upoważnienia
Małopolskiego Kuratora Oświaty
Jolanta Mączka
Dyrektor Wydziału Administracyjnego