Minister Edukacji zlecił Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej zadanie w dziedzinie nauczania o charakterze wdrożeniowo-naukowym, polegającym na przygotowaniu materiałów metodycznych i szkoleniowych w zakresie monitorowania rozwoju dziecka w wieku 3-6 lat na podstawie obserwacji funkcjonalnej prowadzonej podczas codziennych aktywności w przedszkolu z wykorzystaniem narzędzia Skali – Skrining Rozwoju Małego Dziecka (SRMD).
- Zadanie finansowane z dotacji Ministerstwa Edukacji Narodowej.
- Kierownik projektu w APS: dr Radosław Piotrowicz
- Kontakt: skriningsrmd@aps.edu.pl
Termin realizacji: 13.06.2025 r. – 31.12.2025 r.
Adresaci projektu:
- wizytatorzy kuratoriów oświaty: ds. edukacji włączającej, wychowania przedszkolnego, kształcenia specjalnego;
- trenerzy-doradcy metodyczni wojewódzkich ośrodków doskonalenia nauczycieli;
- koordynatorzy WOKRO, SCWEW;
- powiatowi pracownicy poradni psychologiczno-pedagogicznych i placówek przedszkolnych, powiatowe centra edukacji.
Zadanie obejmuje:
- Opracowanie i walidacja Kwestionariusza SRMD dla dzieci w wielu 6-7 lat kończących edukację przedszkolną (czerwiec – październik 2025 r.).
- Przygotowanie kadr do wdrażania programu monitorowania rozwoju dziecka w wieku 3-6 lat na podstawie obserwacji funkcjonalnej podczas codziennych aktywności w przedszkolu z wykorzystaniem narzędzia Skrining Rozwoju Małego Dziecka (SRMD) Kwestionariusza obserwacji aktywności dziecka w obszarach ICF (wrzesień – grudzień 2025 r.).
- Opracowanie pakietu materiałów szkoleniowych e-learningowych dla liderów/koordynatorów do realizacji szkoleń wewnętrznych w placówkach wychowania przedszkolnego, wspierających monitorowanie rozwoju dziecka w wieku 3–6 lat, w oparciu o obserwację funkcjonalną prowadzoną w toku codziennych aktywności przedszkolnych (lipiec- październik 2025 r.).
- Przygotowanie kadr do wdrażania programu monitorowania rozwoju dziecka w wieku 3 – 6 lat na podstawie obserwacji funkcjonalnej podczas codziennych aktywności w przedszkolu z wykorzystaniem narzędzia Skrining Rozwoju Małego Dziecka (SRMD) Kwestionariusza obserwacji aktywności dziecka w obszarach ICF.
ZAPISY UZUPEŁNIAJĄCE DO PROGRAMU SZKOLENIOWEGO DO 24 WRZEŚNIA 2025 R.
- Dla wizytatorów edukacji włączającej, wychowania przedszkolnego, edukacji specjalnej kuratoriów oświaty, doradców metodyczny regionalnych – wojewódzkich ośrodków doskonalenia nauczycieli (po 1 osobie z ośrodka).
- Przedstawicieli placówek z terenu powiatu – kwalifikowany jest jeden podmiot z terenu powiatu w zakresie: WOKRO, Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna, Powiatowe Centra Edukacji (ośrodki doskonalenia nauczycieli), SCWEW, placówki wychowania przedszkolnego.
Zapisy na stronie Akademii Pedagogiki Specjalnej
W PRZYGOTOWANIU
- Realizacja modułu szkoleniowego (18 godz. online) dla zapisanych koordynatorów – godz. październik – grudzień, 2025. (16 grup szkoleniowych z podziałem na województwa).
- Konsultacje dla liderów i placówek przedszkolnych (październik-grudzień, 2025)
- Wdrożenie – Seminaria na poziomie wojewódzkim (listopad-grudzień, 2025)
Małopolski Kurator Oświaty serdecznie zaprasza do udziału w badaniu.
Licząc na Państwa aktywność i osobisty udział pozostaję z wyrazami szacunku.
Katarzyna Mitka
II Małopolski Wicekurator Oświaty