24 października 2025

dot. zawarcia umowy w celu dofinansowania pracodawcom kosztów praktyki

Kraków, 24 października 2025 r.

WA-I.3146.11.7.2025.DM

 

Szanowni Państwo
Prezydenci i Burmistrzowie Miast,
Wójtowie Gmin
województwa małopolskiego
/wszyscy/

 

W Dzienniku Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej 12 maja 2025 r. opublikowana została ustawa z 20 marca 2025 r. o runku pracy i służbach zatrudnienia (Dz. U. z 2025 r. poz. 620 z późn. zm.). Ustawa weszła w życie 1 czerwca 2025 r.

Zgodnie z art. 291 ust. 2 ww. ustawy minister właściwy do spraw pracy na wniosek wojewody przekazuje, na wyodrębniony rachunek bankowy urzędu wojewódzkiego, środki Funduszu Pracy z przeznaczeniem dla gmin na dofinansowanie pracodawcom kosztów praktyki, o którym mowa w art. 7a ust. 1 ustawy z dnia 17 lipca 2009 r. o praktykach absolwenckich (Dz. U. z 2018 r. poz. 1244 z późn. zm.).

Praktyka absolwencka ma na celu ułatwienie absolwentom uzyskiwania doświadczenia i nabywania umiejętności praktycznych niezbędnych do wykonywania pracy.

W związku z zawarciem porozumienia pomiędzy Małopolskim Kuratorem Oświaty, a Wojewodą Małopolskim w sprawie realizacji zadania związanego z dofinansowaniem pracodawcom kosztów praktyki, o którym mowa w art. 7a ust. 1 ustawy o praktykach absolwenckich informuję, że:

  1. Podstawą przekazania środków finansowych na dofinansowanie pracodawcom kosztów praktyki absolwenckiej będzie umowa zawarta pomiędzy Małopolskim Kuratorem Oświaty a Gminą.
  2. Zawarcie umowy nastąpi po otrzymaniu wniosku złożonego przez Gminę.
  3. W celu zawarcia umowy Gmina powinna:
    1. wypełnić, podpisać kwalifikowanym podpisem elektronicznym i wysłać na adres e-doręczeń Kuratorium Oświaty w Krakowie wniosek o zawarcie umowy oraz;
    2. wypełnić, podpisać kwalifikowanym podpisem elektronicznym i wysłać na adres e-doręczeń Kuratorium Oświaty w Krakowie umowę – podpisana umowa winna być przekazana do Kuratorium Oświaty w formacie PDF.
  4. Wzór wniosku i umowy do pobrania zamieszczono poniżej.
  5. W celu nadania numeru umowy, bardzo proszę o kontakt z pracownikiem Kuratorium Oświaty – Panią Darią Marcisz tel. 12 448 11 17;
  6. W umowie należy wpisać we wskazanych miejscach: numer umowy (zgodnie z wytycznymi), nazwę Gminy, osobę reprezentującą Gminę, skarbnika Gminy, wysokość kwoty, o którą Gmina występuje oraz numer wyodrębnionego rachunku bankowego. Wysokość kwoty winna być zgodna z kwotą wskazaną we wniosku o zawarcie umowy.
  7. W przypadku, gdy Gminę reprezentują osoby inne niż to wynika z ustawy o samorządzie gminnym, proszę o przesłanie potwierdzonej za zgodność z oryginałem kopii dokumentu na mocy, którego osoba ta będzie reprezentowała Gminę. Umowa po podpisaniu przez Małopolskiego Kuratora Oświaty zostanie odesłana na adres e-doręczeń Gminy. Natomiast środki finansowe otrzymane z Funduszu Pracy zostaną niezwłocznie przekazane na wskazany w umowie numer wyodrębnionego rachunku bankowego.
  8. Na podstawie umowy Gmina zobowiązana jest do przesyłania miesięcznego sprawozdania otrzymanych środków. Wzór sprawozdania stanowi załącznik nr 1 do umowy i jest zamieszczony poniżej. Rozliczenia należy przesyłać do 10 dnia każdego miesiąca następującego po miesiącu, w którym przekazano środki Funduszu Pracy.
  9. Zwrotu niewykorzystanych środków finansowych Funduszu Pracy wraz z należnymi odsetkami od środków finansowych Funduszu Pracy gromadzonych na wyodrębnionym rachunku należy dokonać najpóźniej do dnia 5 stycznia 2026 r.

Uprzejmie proszę, aby wnioski o dofinansowanie pracodawcom kosztów praktyki absolwenckiej przesyłali Państwo poprzez e-doręczenia, z oznaczeniem że przesyłka dot. kosztów praktyki absolwenckiej.

O wszelkich sprawach związanych z realizacją powyższego zadania Kuratorium Oświaty będzie informować poprzez komunikaty zamieszczane na stronie internetowej urzędu.

Z poważaniem
Jolanta Mączka
Dyrektor Wydziału Administracyjnego

 

Załączniki