W 2017 roku interdyscyplinarny zespół specjalistów powołany przez Rzecznika Praw Dziecka opracował jednolite zasady wdrażania oraz prowadzenia mediacji rówieśniczej i szkolnej w placówkach oświatowych. Standardy mediacji rówieśniczej i szkolnej w szkołach i innych placówkach oświatowych mają służyć pełniejszej ochronie praw dziecka oraz gwarantować prawidłowość i wysoką jakość procedury mediacyjnej. Zawarte w procedurze mediacji porozumienia mogą zakończyć spór, bez potrzeby sięgania do innych prawnych środków interwencji, w szczególności drogi sądowej.
Standardy zawierają informacje m.in. o wprowadzaniu oraz prowadzeniu mediacji rówieśniczej i szkolnej w szkołach i innych placówkach oświatowych, Kodeks Etyczny Mediatora Rówieśniczego oraz Kodeks Etyczny Mediatora Szkolnego. Rzecznik Praw Dziecka proponuje wprowadzenie mediacji rówieśniczej i szkolnej do szkół i innych placówek oświatowych, mając na względzie:
- konieczność budowania bezpiecznej i przyjaznej dzieciom szkoły;
- stworzenie warunków dla rozwoju kompetencji społecznych uczniów;
- zdobycie przez nich umiejętności radzenia sobie w sytuacjach konfliktowych;
- rozwój kompetencji społecznych podmiotów szkolnej społeczności;
- budowanie przyjaznego klimatu i podmiotowości społeczności szkolnej w rozwiązywaniu konfliktów i sporów.