I. Dokumenty wymagane do załatwienia sprawy:
1. Dokumenty wymagane do załatwienia sprawy, w przypadku gdy zgłaszającym jest kandydat do tytułu:
informacja o osiągnięciach kandydata do tytułu honorowego profesora oświaty (formularz nr 1) zawierająca:
- opis dorobku zawodowego z uwzględnieniem kryteriów wymienionych w § 6 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 4 września 2008 r. w sprawie Kapituły do Spraw Profesorów Oświaty (Dz. U. Nr 163, poz. 1017)
– w formie papierowej oraz elektronicznej (format .doc), - potwierdzoną kopię aktu nadania stopnia awansu zawodowego nauczyciela dyplomowanego*,
- zaświadczenie dyrektora szkoły o aktualnym zatrudnieniu oraz potwierdzające okres pracy pedagogicznej i okres pracy na stanowisku nauczyciela dyplomowanego od dnia nadania stopnia awansu nauczyciela dyplomowanego,
- potwierdzenie uzyskania Medalu Komisji Edukacji Narodowej, nagród ministra, kuratora oświaty
lub organów prowadzących szkoły i placówki*, - oświadczenie o zapoznaniu się z treścią klauzuli informacyjnej.
2. Dokumenty wymagane do załatwienia sprawy, w przypadku gdy zgłaszającym nie jest kandydat do tytułu:
a) informacja o osiągnięciach kandydata do tytułu honorowego profesora oświaty (formularz nr 1) zawierająca:
- opis dorobku zawodowego z uwzględnieniem kryteriów wymienionych w § 6 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 4 września 2008 r. w sprawie Kapituły do Spraw Profesorów Oświaty (Dz. U. Nr 163, poz. 1017)
– w formie papierowej oraz elektronicznej (format .doc), - potwierdzoną kopię aktu nadania stopnia awansu zawodowego nauczyciela dyplomowanego*,
- zaświadczenie dyrektora szkoły o aktualnym zatrudnieniu oraz potwierdzające okres pracy pedagogicznej i okres pracy na stanowisku nauczyciela dyplomowanego od dnia nadania stopnia awansu nauczyciela dyplomowanego,
- potwierdzenie uzyskania Medalu Komisji Edukacji Narodowej, nagród ministra, kuratora oświaty
lub organów prowadzących szkoły i placówki*;
b) zgoda nauczyciela na kandydowanie do tytułu honorowego profesora oświaty.
*Załączone do wniosku kopie dokumentów powinny być poświadczone za zgodność z oryginałem
przez zgłaszającego.
II. Miejsce złożenia dokumentów:
- Kuratorium Oświaty w Krakowie, ul. Szlak 73, 31-153 Kraków (Kancelaria – Dziennik Podawczy);
- Delegatura Kuratorium Oświaty w Nowym Sączu, ul. Jagiellońska 52, 33-300 Nowy Sącz;
- Delegatura Kuratorium Oświaty w Nowym Targu, ul. Królowej Jadwigi 1, 34-400 Nowy Targ;
- Delegatura Kuratorium Oświaty w Tarnowie, Al. Solidarności 5-9, 33-100 Tarnów;
- Delegatura Kuratorium Oświaty w Wadowicach, ul. Mickiewicza 19, 34-100 Wadowice
III. Termin składania wniosków:
do 31 stycznia każdego roku
IV. Termin załatwienia sprawy:
Małopolski Kurator Oświaty składa wnioski o nadanie tytułu honorowego profesora oświaty do Kapituły do Spraw Profesorów Oświaty w terminie do 31 marca każdego roku.
V. Osoby do kontaktu:
Zespół Pragmatyki Zawodowej i Akredytacji – tel. 12 448-11-13
Monika Broś – starszy specjalista
Monika Korta-Nalepa – specjalista
Marta Rogozińska-Owsiak – Dyrektor Wydziału Pragmatyki Zawodowej
VI. Podstawa prawna:
- ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2024 r. poz. 986 ze zm.);
- rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 4 września 2008 r. w sprawie Kapituły do Spraw Profesorów Oświaty (Dz. U. Nr 163, poz. 1017).
VII. Informacje dodatkowe:
- Tytuł honorowy profesora oświaty może być nadany nauczycielowi dyplomowanemu, który posiada
co najmniej 20-letni okres pracy w zawodzie nauczyciela, w tym co najmniej 10-letni okres zatrudnienia jako nauczyciel dyplomowany, oraz znaczący i uznany dorobek zawodowy (art. 9i ust. 1 ustawy – Karta Nauczyciela). - Informacje o osiągnięciach kandydatów do tytułu honorowego profesora oświaty mogą przedkładać sami kandydaci albo inne podmioty zgłaszające, w szczególności: dyrektorzy szkół, organy prowadzące szkoły, związki zawodowe, organizacje oświatowe.
- Opis dorobku zawodowego powinien być złożony w formie papierowej oraz elektronicznej,
tj. na informatycznym nośniku danych – wyłącznie w formacie .doc; nie należy składać wniosku
w formacie .pdf. - Tytuł profesora oświaty nadaje Minister Edukacji na wniosek Kapituły do Spraw Profesorów Oświaty.
- Kapituła w terminie do 1 lipca każdego roku przedstawia Ministrowi Edukacji wnioski o nadanie tytułu honorowego profesora oświaty.
- Nauczycielowi dyplomowanemu, który uzyskał tytuł honorowy profesora oświaty, Minister Edukacji wypłaca jednorazową gratyfikację pieniężną w wysokości 18 tys. zł (art. 31 ust. 1 ustawy – Karta Nauczyciela).
- We wniosku nie należy zamieszczać informacji o danych osobowych innych osób (np. uczniów, rodziców, nauczycieli).
Formularze do pobrania:
Treść wypełniania obowiązku informacyjnego-zgłaszającym jest kandydat do tytułu
Treść wypełniania obowiązku informacyjnego-zgłaszającym nie jest kandydat do tytułu
formularz-nr-1-informacja o kandydacie do tytułu honorowego profesora oświaty